Využití humoru a uživatelská zkušenost
The use of humor and user experience
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/192267/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192267Identifikátory
SIS: 260513
Kolekce
- Kvalifikační práce [23778]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Čechová, Alena
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
19. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
uživatelská zkušenost|humor|metrikyKlíčová slova (anglicky)
user experience|humour|metricsTato bakalářská práce se zabývá rolí humoru v user experience (uživatelské zkušenosti), jelikož humor v user experience nabízí velký prostor pro další výzkum. Literárně-přehledová část představuje oblast user experience a pojmy s ní spojené, humor v psychologickém kontextu a propojení témat user experience a humoru. V empirické části je uveden realizovaný kvantitativní výzkum, jehož cílem je zjistit, zda má humor vliv na user experience, konkrétně v digitálním prostředí. Do výzkumu bylo zapojeno 146 respondentů, kteří absolvovali lekce španělského jazyka vytvořené pomocí dotazníků Microsoft Forms. Vliv humoru na user experience byl hodnocen na základě porovnání experimentální a kontrolní skupiny. K hodnocení byly využity dotazníky Microsoft Forms, ze kterých můžeme vidět objektivní metriky user experience jako čas strávený u lekcí a počet vyplněných lekcí, dále byl vytvořen úvodní a závěrečný dotazník pro sběr demografických dat a subjektivních metrik user experience, který zahrnuje otázky týkající se vnímané zábavnosti, vnímaného času a vnímané obtížnosti. Studie prokázala statisticky významný výsledek v případě vnímané obtížnosti v jednom případě, ostatní souvislosti se nepodařilo prokázat. Přínosem této bakalářské práce je rozšíření poznatků o vlivu humoru na user experience. Klíčová slova:...
This bachelor thesis examines the role of humour in user experience, as humour in user experience offers a large scope for further research. The literature review section introduces the field of user experience and related concepts, humour in a psychological context, and finally the connection between the topics of user experience and humour. The empirical section presents the quantitative research conducted to determine whether humour has an impact on user experience, specifically in digital environments. The research involved 146 respondents who completed Spanish language lessons created using Microsoft Forms questionnaires. The impact of humor on user experience was evaluated by comparing an experimental group and a control group. Microsoft Forms questionnaires were used for the evaluation, from which we can see objective user experience metrics such as time spent with the lessons, and an initial and final questionnaire was also created to collect demographic data and subjective user experience metrics, which includes questions about perceived fun, perceived time, and perceived difficulty. The study showed a statistically significant result for perceived difficulty in one case, but the other associations could not be demonstrated. The contribution of this bachelor thesis is to extend the...