Výuka psaní u začínajících učitelů českého jazyka a literatury na 2. stupni ZŠ
Teaching writing among novice teachers of Czech language and literature at the
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/192348/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192348Identifikátory
SIS: 258687
Kolekce
- Kvalifikační práce [23778]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Saicová Římalová, Lucie
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka a literatury pro SŠ - Učitelství francouzského jazyka a literatury SŠ
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
17. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
psaní|didaktika|čeština|mateřský jazyk|začínající učitelKlíčová slova (anglicky)
writing|didactics|Czech|L1|novice teacher(česky) Tato diplomová práce zkoumá výuku psaní u začínajících učitelů českého jazyka a literatury na 2. stupni základních škol. Jejím cílem je v teoretické rovině představit didaktiku komunikačně slohové výchovy, výuku psaní a problematiku začínajících učitelů, dále provést případovou studii 4 začínajících učitelů a analyzovat jejich způsoby výuky psaní včetně zadávání a hodnocení (nejenom) písemných prací. Práce se tedy skládá jak z části teoretické, tak z části empirické, jež na kvalitativní rovině popisuje, analyzuje a kriticky hodnotí konkrétní příklady začínajících učitelů. Empirická část čerpá z polostrukturovaných rozhovorů a dotazníkového šetření. Ukazuje se, že se začínající učitelé na 2. stupni liší ve znalostech, schopnostech výuky psaní, což pravděpodobně pramení z rozdílných přesvědčení o důležitosti komunikačně slohové výchovy na 2. stupni základních škol. Svými výstupy může tedy tato práce poskytnout cenný náhled do aktuálního stavu výuky psaní u vybraných začínajících učitelů na 2. stupni základních škol a být vodítkem pro další výzkum v této oblasti.
(in English): This thesis examines the teaching of writing among novice Czech language and literature teachers at the secondary level of primary schools. Its aim is to theoretically present the didactics of teaching writing, writing instruction and evaluation, and the issues faced by novice teachers. Additionally, it conducts a case study of four novice teachers and analyzes their approaches to teaching writing, including giving instructions and evaluation methods. The work comprises of both theoretical and empirical sections, with the empirical part qualitatively describing, analyzing and critically evaluating specific examples of novice teachers. The empirical part draws from semi-structured interviews and questionnaire surveys. It is evident that novice teachers at the secondary level differ in their knowledge and teaching abilities regarding writing, likely stemming from divergent beliefs about the importance of teaching writing at this level. Therefore, through its findings, this work can offer valuable insights into the current state of teaching writing among selected novice teachers at the secondary level of elementary schools and serves as a guiding framework for further research in this field.