Vybrané problémy začínajících učitelů ruského a českého jazyka
Representative Problems Faced by Beginning Teachers of Russian and Czech
rigorózní práce (UZNÁNO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192544Identifikátory
SIS: 270188
Kolekce
- Kvalifikační práce [19157]
Autor
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Rigorózní řízení - Ruský jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Katedra rusistiky a lingvodidaktiky
Datum obhajoby
29. 4. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Uznáno
Klíčová slova (česky)
učitel, začínající učitel, problémy začínajících učitelů, druhý cizí jazyk, český jazyk, ruský jazykKlíčová slova (anglicky)
teacher, beginning teacher, problems faced by beginning teachers, second foreign language, Czech language, Russian languageTeoretická část práce pojednává o specifikách učitelské profese, popisuje kompetence učitele a následně se zaměřuje na začínající učitele jak českého, tak ruského jazyka jako druhého cizího. Shrnuje nejčastější potíže, s nimiž se tito učitelé potýkají. V praktické části práce bylo formou polostrukturovaných rozhovorů zjišťováno, zda a popř. jak se liší problémy, jimž začínající učitelé výše uvedených jazyků čelí. Začínající učitelé ruštiny i češtiny se nově potýkají nejčastěji s problémy spojenými se začleněním nově příchozích ukrajinských žáků v souvislosti s válkou na Ukrajině. Většina respondentů upozorňuje na totožné mezery ve vysokoškolské přípravě, konkrétně na problematickou podobu praxí, výuku odborných předmětů, didaktiky, pedagogiky a psychologie. V oblasti uvádění představuje nejčastější formu podpory uvádějící učitel, který byl v začátku profesní dráhy přidělen většině respondentů, často se však jednalo o formální či z jiných důvodů nefunkční spolupráci. Začínající češtináři a ruštináři mají shodně problémy s používanou učebnicovou řadou a hodnocením žáků. V porovnání se začínajícími učiteli ruského jazyka však čelí začínající učitelé českého jazyka v totožných oblastech (např. kázeň, časová náročnost příprav, komunikace s rodiči) většímu počtu problémů a jsou na ně kladeny vyšší...
The theoretical part focuses on the aspects of the teaching profession and teacher's competencies, followed by a description of beginning teachers of the Czech language and Russian as a second foreign language. This thesis also summarises the most common problems faced by these teachers. In the practical part, these problems are compared by a semi-structured interview with beginning teachers. In these days, beginning teachers of Czech and Russian are faced with problems related to the integration of arrived Ukrainian pupils in the context of the war in Ukraine. Most respondents point to the same gaps in the university preparation, namely the problematic form of internships, teaching of professional subjects, didactics, pedagogy and psychology. As for the introduction to the position, the most common form of support is the introducing teacher, who was assigned to most of the respondents, but cooperation was often formal or otherwise dysfunctional. Beginning teachers of Czech and Russian have the same issues with the textbook series, that they must use, and with the pupil evaluation. Compared to beginning teachers of Russian, beginning teachers of the Czech language face more challenges in identical areas (e.g. discipline, preparation time, communication with parents) and higher demands are placed on...