Římský císařský portrét ve 3. a 4. století: Od Maximina Thráka po Theodosia Velikého
Roman Imperial Portrait in the 3rd and 4th Century: from Maximinus the Thracian to Theodosius the Great
rigorózní práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/192644/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192644Identifikátory
SIS: 226887
Kolekce
- Kvalifikační práce [23778]
Autor
Oponent práce
Militký, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Klasická archeologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro klasickou archeologii
Datum obhajoby
23. 4. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
římské císařství|římské mince|římské sochařství|portrét|vojenští císaři|krize|Galsko-římské císařství|principát|dominát|tetrarchie|Gallienus|Aurelianus|Probus|Diocletianus|Constantinus I.|Julianus Apostata|Valentinianus I.|Valens|Theodosius IKlíčová slova (anglicky)
Roman Empire|Roman coins|Roman sculpture|portrait|the Military Emperors|crisis|Gallic Roman Empire|principate|dominate|tetrarchy|Gallienus|Aurelianus|Probus|Diocletianus|Constantinus I.|Julianus Apostata|Valentinianus I.|Valens|Theodosius ITato práce se zabývá vyobrazením římských císařů na jejich sochách a mincích v průběhu 3. a 4. století. Začíná nástupem vojenských císařů a končí dynastií Valentiniánů. Snaží se o vypozorování změn římského císařského portrétu a o určení zlomových úseků. V tomto směru hledá hlavní vlivy na změny v portrétování císařů. Soustředí se především na individuální rysy či charakteristické znaky a pokouší se definovat možnosti rozpoznávání jednotlivých císařů. Snaží se také rozlišit, do jaké míry se to projevuje na sochách a do jaké míry na mincích. Práce také zkoumá propojení vládní propagandy s portrétem císaře. Práce je též doplněna o stručné historické události sledovaného období. KLÍČOVÁ SLOVA: římské císařství, římské mince, římské sochařství, portrét, vojenští císaři, krize, Galsko-římské císařství, principát, dominát, tetrarchie, Gallienus, Aurelianus, Probus, Diocletianus, Constantinus I., Julianus Apostata, Valentinianus I., Valens, Theodosius I.
This thesis deals with portraiture of roman emperors on their statues and coins during the 3rd and 4th century. It begins with accession of military emperors and ends by Valentinian dynasty. The thesis tries to describe the changes in roman imperial portrait and define the milestones. Main influences for roman imperial portraits are found together with milestones. It primarily focuses on individual or characteristic attributes in the portrait and attempts to define ability to identify emperors themselves. Also, it tries to describe the extent to which these attributes influence the ability to identify the emperor on the statue or on the coin. Moreover, the thesis aims to connect imperial propaganda and portrait of the emperor. Finally, the thesis contains brief historical overview of this era. KEYWORDS: Roman Empire, Roman coins, Roman sculpture, portrait, the Military Emperors, crisis, Gallic Roman Empire, principate, dominate, tetrarchy, Gallienus, Aurelianus, Probus, Diocletianus, Constantinus I., Julianus Apostata, Valentinianus I., Valens, Theodosius I.