dc.creator | Březinová, Jana | |
dc.date.accessioned | 2024-11-28T13:36:07Z | |
dc.date.available | 2024-11-28T13:36:07Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/192661 | |
dc.description.abstract | Tato rigorózní práce reaguje na aktuální situaci v českých školách a školských zařízeních, kam se přímo promítají výrazné společenské změny ovlivňující psychických stav žáků, klima jejich rodin a komunikaci rodičů se školou a s učiteli. V neposlední řadě také interakci mezi samotnými učiteli a žáky. Zohledňuje také dramaticky rychlý nárůst potřeby psychoterapeutických služeb u dětí, mladistvých a dospělých v České republice. Pedagogičtí pracovníci se stále častěji dostávají do situací, které hodnotí jako náročné až krizové. Reflektují nedostatečné komunikační dovednosti a schopnost vést rozhovor v tomto kontextu. Výše uvedené skutečnosti a přímá zkušenost se školním prostředím a s jeho aktéry vedly ke stanovení cíle této práce: ověřit, zda etablovaný psychoterapeutický směr SFBT (Solution Focused Brief Therapy), může poskytnout teoretický rámec pomáhajícího rozhovoru, jehož struktura, principy a techniky by byly aplikovatelné pro pedagogickou praxi. Dalším cílem je pak předložit řešení výše popsané situace v podobě psychoterapeutického minima pro pedagogy a koncepci vzdělávání - sebezkušenostního výcviku. Práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. Část teoretická se v prvních kapitolách zabývá širším pohledem na možné příčiny zmíněných změn v kontextu historickém a společenském. Rámcově se také... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This rigorous thesis responds to the current situation in Czech schools and educational institutions, where significant societal changes affecting students' mental states, family dynamics, and communication between parents and schools, as well as teachers, directly affect the psychological well-being of students. Last but not least, it also addresses the interaction between teachers and students themselves. It also takes into account the dramatically rapid increase in the need for psychotherapeutic services for children, adolescents, and adults in the Czech Republic. Educators are increasingly finding themselves in situations they perceive as demanding or even crisis-ridden. They reflect on insufficient communication skills and the ability to conduct conversations in this context. The aforementioned facts and direct experience within the school environment and its actors have led to the establishment of the objective of this work: to verify whether the established psychotherapeutic approach of SFBT (Solution Focused Brief Therapy) can provide a theoretical framework for a helpful conversation, whose structure, principles, and techniques would be applicable to pedagogical practice. Another goal is to present a solution to the aforementioned situation in the form of a psychotherapeutic minimum for educators... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | education system|teacher-pupil interaction|SFBT|inclusive school systém|psychotherapy|self-experiential training | en_US |
dc.subject | vzdělávací systém|interakce učitel-žák|SFBT|inkluzivní školství|psychoterapie|sebezkušenostní výcvik | cs_CZ |
dc.title | Psychoterapeutické minimum pro pedagogy v režimu SFBT | cs_CZ |
dc.type | rigorózní práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-04-05 | |
dc.description.department | Department of Education | en_US |
dc.description.department | Katedra pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 255198 | |
dc.title.translated | Basic Principles of Solution Focused Brief Therapy for Educators | en_US |
dc.contributor.referee | Komárková, Tereza | |
thesis.degree.name | PhDr. | |
thesis.degree.level | rigorózní řízení | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Education | en_US |
thesis.degree.discipline | Pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Pedagogy | en_US |
thesis.degree.program | Pedagogika | cs_CZ |
uk.thesis.type | rigorózní práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra pedagogiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Education | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Pedagogy | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Tato rigorózní práce reaguje na aktuální situaci v českých školách a školských zařízeních, kam se přímo promítají výrazné společenské změny ovlivňující psychických stav žáků, klima jejich rodin a komunikaci rodičů se školou a s učiteli. V neposlední řadě také interakci mezi samotnými učiteli a žáky. Zohledňuje také dramaticky rychlý nárůst potřeby psychoterapeutických služeb u dětí, mladistvých a dospělých v České republice. Pedagogičtí pracovníci se stále častěji dostávají do situací, které hodnotí jako náročné až krizové. Reflektují nedostatečné komunikační dovednosti a schopnost vést rozhovor v tomto kontextu. Výše uvedené skutečnosti a přímá zkušenost se školním prostředím a s jeho aktéry vedly ke stanovení cíle této práce: ověřit, zda etablovaný psychoterapeutický směr SFBT (Solution Focused Brief Therapy), může poskytnout teoretický rámec pomáhajícího rozhovoru, jehož struktura, principy a techniky by byly aplikovatelné pro pedagogickou praxi. Dalším cílem je pak předložit řešení výše popsané situace v podobě psychoterapeutického minima pro pedagogy a koncepci vzdělávání - sebezkušenostního výcviku. Práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. Část teoretická se v prvních kapitolách zabývá širším pohledem na možné příčiny zmíněných změn v kontextu historickém a společenském. Rámcově se také... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This rigorous thesis responds to the current situation in Czech schools and educational institutions, where significant societal changes affecting students' mental states, family dynamics, and communication between parents and schools, as well as teachers, directly affect the psychological well-being of students. Last but not least, it also addresses the interaction between teachers and students themselves. It also takes into account the dramatically rapid increase in the need for psychotherapeutic services for children, adolescents, and adults in the Czech Republic. Educators are increasingly finding themselves in situations they perceive as demanding or even crisis-ridden. They reflect on insufficient communication skills and the ability to conduct conversations in this context. The aforementioned facts and direct experience within the school environment and its actors have led to the establishment of the objective of this work: to verify whether the established psychotherapeutic approach of SFBT (Solution Focused Brief Therapy) can provide a theoretical framework for a helpful conversation, whose structure, principles, and techniques would be applicable to pedagogical practice. Another goal is to present a solution to the aforementioned situation in the form of a psychotherapeutic minimum for educators... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |