Multiparadigmatická výuka společenských věd na střední škole
Multiparadigmatic Teaching of Social Sciences in High School
rigorózní práce (UZNÁNO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192672Identifikátory
SIS: 265578
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Rigorózní řízení - Základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
26. 11. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Uznáno
Klíčová slova (česky)
paradigma, multiparadigmatismus, společenské vědy, výuka, didaktika, kontroverzní témataKlíčová slova (anglicky)
paradigm, multiparadigmatism, social sciences, teaching, didactics, controversial topicsTato diplomová práce si klade za cíl představit specifický typ výuky společenských věd na střední škole, a to typ multiparadigmatický. Jedná se o takovou výuku, jež v souladu s multiparadigmatickým charakterem společenských věd akcentuje pluralitu přístupů k danému společenskovědnímu tématu a neindoktrinuje žáka jedním specifickým přístupem čili paradigmatem. Teoretická část diplomové práce popisuje koncept vědeckých paradigmat, a to především na základě závěrů filozofa T. S. Kuhna, jenž se tímto tématem zabývá v přírodovědném kontextu. Dále je vysvětleno, proč je možno koncept paradigmat vztáhnout i na vědy společenské a jaký je mezi těmito dvěma oblastmi věd rozdíl. Multiparadigmatický charakter společenských věd je pak aplikován na jejich didaktiku, kde jsou problematizovány vybrané metodické aspekty multiparadigmatické výuky, jakými jsou výběr paradigmat, práce s nimi a postoj učitele. Tato část diplomové práce rovněž ilustruje koncepty monoparadigmatismu a multiparadigmatismu na komparaci dvou didaktických příruček a dvou kurikulárních dokumentů z různých prostředí. Dále jsou též popsány důvody zavedení multiparadigmatické výuky, jakožto i její podmínky a meze. Na teoretickou část diplomové práce navazuje část praktická, která demonstruje koncept multiparadigmatické výuky na konkrétních...
The aim of this diploma thesis is to present a specific type of teaching of social sciences in high school, namely the multiparadigmatic type. In accordance with the multiparadigmatic character of social sciences, this teaching type accentuates the plurality of approaches to a given social topic and does not indoctrinate the learner with one specific approach or paradigm. The theoretical part of this diploma thesis describes the concept of scientific paradigms, mostly on the basis of the findings of philosopher T. S. Kuhn, who addresses this issue in the context of natural sciences. Next, it is explained why the concept of paradigms can be related to social sciences and how these two science areas differ. The multiparadigmatic character of social sciences is then applied to their didactics, where selected methodological aspects of multiparadigmatic teaching are discussed, such as the choice of paradigms, working with them, and the attitude of the teacher. This part of the diploma thesis also illustrates the concepts of monoparadigmatism and multiparadigmatism with the comparison of two didactic manuals and two curricular documents from various environments. Furthermore, it describes the reasons for the employment of multiparadigmatic teaching as well as its conditions and limitations. The...