dc.contributor.advisor | Janda, David | |
dc.creator | Procházková, Veronika | |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T16:08:33Z | |
dc.date.available | 2024-11-29T16:08:33Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/192707 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zabývá implementací digitálních kompetencí do výuky matematiky z pozice učitele a jejím cílem je identifikovat aspekty úloh, které jsou zaměřené na budování digitálních kompetencí žáků ve výuce matematiky. Teoretická část práce věnuje pozornost ukotvení digitálních kompetencí v českých a zahraničních dokumentech. Na základě rešerše materiálů vhodných pro budování digitálních kompetencí jsou představeny dva odlišné pohledy na využití digitálních kompetencí ve výuce matematiky. Prvním z nich je využití digitálních kompetencí jako prostředku matematického poznávání. Druhý vnímá matematiku a její obsah jako podpůrný prostředek pro rozvoj a budování digitálních kompetencí. Klíčový podklad pro praktickou část práce tvoří rozhovory s učiteli matematiky. Cílem těchto rozhovorů je popsat různé pohledy na to, jak učitelé matematiky vnímají digitální kompetence včetně toho, jak se jejich postoje případně projevují v jejich výuce. V závěru práce je provedena analýza rozhovorů a diskuse výsledků analýzy v souvislosti s teoretickou částí práce. Ukázalo se, že učitelé využívají digitální kompetence spíše jako doplněk výuky, vnímají je jako druhotný cíl a zařazují je pouze sporadicky. Z provedené analýzy rozhovorů vyplynulo také to, že učitelé by zařadili do výuky takové úlohy, kterým na... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This diploma thesis investigates implementation of digital competences in teaching of mathematics from the position of a teacher, and its goal is to identify those aspects of tasks that are aimed at building digital competences of pupils in teaching of mathematics. The theoretical part of the thesis focuses on the anchoring of digital competences in Czech and foreign documents. Based on the research of materials suitable for building digital competences, two different perspectives on the use of digital competences in teaching of mathematics are presented. The first of them is the use of digital competences as a means of mathematical cognition. The second perceives mathematics and its content as a supporting means for development and building of digital competences. Interviews with mathematics teachers form the key basis for the practical part of the work. The aim of these interviews is to describe different perspectives on how mathematics teachers perceive digital competences, including how their attitude may be reflected in their teaching. At the end of the thesis, an analysis of the interviews and a discussion of the results of the analysis in connection with the theoretical part of the work is carried out. It turned out that teachers use digital competences rather as a supplement to teaching,... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | digital competences | en_US |
dc.subject | digital technologies | en_US |
dc.subject | mathematical cognition | en_US |
dc.subject | task analysis | en_US |
dc.subject | digitální kompetence | cs_CZ |
dc.subject | digitální technologie | cs_CZ |
dc.subject | matematické poznávání | cs_CZ |
dc.subject | analýza úloh | cs_CZ |
dc.title | Dva pohledy na digitální kompetence ve výuce matematiky | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-02 | |
dc.description.department | Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 272029 | |
dc.title.translated | Two Perspectives on Digital Competence in Mathematics Education | en_US |
dc.contributor.referee | Jančařík, Antonín | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Mathematics for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Učitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Mathematics for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zabývá implementací digitálních kompetencí do výuky matematiky z pozice učitele a jejím cílem je identifikovat aspekty úloh, které jsou zaměřené na budování digitálních kompetencí žáků ve výuce matematiky. Teoretická část práce věnuje pozornost ukotvení digitálních kompetencí v českých a zahraničních dokumentech. Na základě rešerše materiálů vhodných pro budování digitálních kompetencí jsou představeny dva odlišné pohledy na využití digitálních kompetencí ve výuce matematiky. Prvním z nich je využití digitálních kompetencí jako prostředku matematického poznávání. Druhý vnímá matematiku a její obsah jako podpůrný prostředek pro rozvoj a budování digitálních kompetencí. Klíčový podklad pro praktickou část práce tvoří rozhovory s učiteli matematiky. Cílem těchto rozhovorů je popsat různé pohledy na to, jak učitelé matematiky vnímají digitální kompetence včetně toho, jak se jejich postoje případně projevují v jejich výuce. V závěru práce je provedena analýza rozhovorů a diskuse výsledků analýzy v souvislosti s teoretickou částí práce. Ukázalo se, že učitelé využívají digitální kompetence spíše jako doplněk výuky, vnímají je jako druhotný cíl a zařazují je pouze sporadicky. Z provedené analýzy rozhovorů vyplynulo také to, že učitelé by zařadili do výuky takové úlohy, kterým na... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This diploma thesis investigates implementation of digital competences in teaching of mathematics from the position of a teacher, and its goal is to identify those aspects of tasks that are aimed at building digital competences of pupils in teaching of mathematics. The theoretical part of the thesis focuses on the anchoring of digital competences in Czech and foreign documents. Based on the research of materials suitable for building digital competences, two different perspectives on the use of digital competences in teaching of mathematics are presented. The first of them is the use of digital competences as a means of mathematical cognition. The second perceives mathematics and its content as a supporting means for development and building of digital competences. Interviews with mathematics teachers form the key basis for the practical part of the work. The aim of these interviews is to describe different perspectives on how mathematics teachers perceive digital competences, including how their attitude may be reflected in their teaching. At the end of the thesis, an analysis of the interviews and a discussion of the results of the analysis in connection with the theoretical part of the work is carried out. It turned out that teachers use digital competences rather as a supplement to teaching,... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |