Zobrazit minimální záznam

Constructivist approaches to mathematics education
dc.contributor.advisorKvasz, Ladislav
dc.creatorŠmídová, Lucie
dc.date.accessioned2024-09-23T06:31:20Z
dc.date.available2024-09-23T06:31:20Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/192710
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá konstruktivistickým hnutím se zaměřením na didaktiku matematiky. V úvodní části práce jsou shrnuty myšlenky a postoje významných osobností konstruktivistického hnutí, které výrazně ovlivnili přístup k výuce nejen v oblasti matematiky. Tyto poznatky jsou následně porovnány s přístupem dvou řad učebnic matematiky - na jedné straně učebnic Hejného metody, na straně druhé učebnic kanadského nakladatelství Peason Math Makes Sense. Porovnání je provedeno jednak v obecné rovině a jednak na přístupu učebnic k vybraným tématům, kterými jsou Pythagorova věta, záporná celá čísla a obsahy rovinných útvarů. V rámci tohoto srovnání se ukázalo, že obě řady učebnic využívají k zavedení daných témat podobné úlohy a v mnoha ohledech i podobné postupy, přesto se v některých aspektech odlišují. Klíčová slova: konstruktivismus, Hejného metoda, Math Makes Sense, Pearson'scs_CZ
dc.description.abstractThis thesis deals with the constructivist movement with a focus on mathematics didactics. The introductory part of the thesis summarizes the ideas and attitudes of significant figures of the constructivist movement, who have greatly influenced the approach to teaching not only in the field of mathematics. These findings are subsequently compared with the approach of two series of mathematics textbooks - on one side, the textbooks of the Hejný method, and on the other side, the textbooks of the Canadian publisher Pearson Math Makes Sense. The comparison is carried out both in a general sense and in the textbooks' approach to selected topics, namely the Pythagorean theorem, negative whole numbers, and the areas of plane figures. Within this comparison, it has been shown that both series of textbooks use similar tasks to introduce these topics and, in many respects, similar methods, although they differ in some aspects. Key words: constructivism, Hejný method, Math Makes Sense, Pearson'sen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectconstructivismen_US
dc.subjectHejný methoden_US
dc.subjectMath Makes Senseen_US
dc.subjectPearsonen_US
dc.subjectkonstruktivismuscs_CZ
dc.subjectHejného metodacs_CZ
dc.subjectMath Makes Sensecs_CZ
dc.subjectPearsoncs_CZ
dc.titleKonstruktivistické přístupy k vyučování v matematicecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-02
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId211266
dc.title.translatedConstructivist approaches to mathematics educationen_US
dc.contributor.refereeVondrová, Naďa
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematicsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematikacs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematikacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematicsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá konstruktivistickým hnutím se zaměřením na didaktiku matematiky. V úvodní části práce jsou shrnuty myšlenky a postoje významných osobností konstruktivistického hnutí, které výrazně ovlivnili přístup k výuce nejen v oblasti matematiky. Tyto poznatky jsou následně porovnány s přístupem dvou řad učebnic matematiky - na jedné straně učebnic Hejného metody, na straně druhé učebnic kanadského nakladatelství Peason Math Makes Sense. Porovnání je provedeno jednak v obecné rovině a jednak na přístupu učebnic k vybraným tématům, kterými jsou Pythagorova věta, záporná celá čísla a obsahy rovinných útvarů. V rámci tohoto srovnání se ukázalo, že obě řady učebnic využívají k zavedení daných témat podobné úlohy a v mnoha ohledech i podobné postupy, přesto se v některých aspektech odlišují. Klíčová slova: konstruktivismus, Hejného metoda, Math Makes Sense, Pearson'scs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with the constructivist movement with a focus on mathematics didactics. The introductory part of the thesis summarizes the ideas and attitudes of significant figures of the constructivist movement, who have greatly influenced the approach to teaching not only in the field of mathematics. These findings are subsequently compared with the approach of two series of mathematics textbooks - on one side, the textbooks of the Hejný method, and on the other side, the textbooks of the Canadian publisher Pearson Math Makes Sense. The comparison is carried out both in a general sense and in the textbooks' approach to selected topics, namely the Pythagorean theorem, negative whole numbers, and the areas of plane figures. Within this comparison, it has been shown that both series of textbooks use similar tasks to introduce these topics and, in many respects, similar methods, although they differ in some aspects. Key words: constructivism, Hejný method, Math Makes Sense, Pearson'sen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV