dc.contributor.advisor | Kvasz, Ladislav | |
dc.creator | Šmídová, Lucie | |
dc.date.accessioned | 2024-09-23T06:31:20Z | |
dc.date.available | 2024-09-23T06:31:20Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/192710 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zabývá konstruktivistickým hnutím se zaměřením na didaktiku matematiky. V úvodní části práce jsou shrnuty myšlenky a postoje významných osobností konstruktivistického hnutí, které výrazně ovlivnili přístup k výuce nejen v oblasti matematiky. Tyto poznatky jsou následně porovnány s přístupem dvou řad učebnic matematiky - na jedné straně učebnic Hejného metody, na straně druhé učebnic kanadského nakladatelství Peason Math Makes Sense. Porovnání je provedeno jednak v obecné rovině a jednak na přístupu učebnic k vybraným tématům, kterými jsou Pythagorova věta, záporná celá čísla a obsahy rovinných útvarů. V rámci tohoto srovnání se ukázalo, že obě řady učebnic využívají k zavedení daných témat podobné úlohy a v mnoha ohledech i podobné postupy, přesto se v některých aspektech odlišují. Klíčová slova: konstruktivismus, Hejného metoda, Math Makes Sense, Pearson's | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis deals with the constructivist movement with a focus on mathematics didactics. The introductory part of the thesis summarizes the ideas and attitudes of significant figures of the constructivist movement, who have greatly influenced the approach to teaching not only in the field of mathematics. These findings are subsequently compared with the approach of two series of mathematics textbooks - on one side, the textbooks of the Hejný method, and on the other side, the textbooks of the Canadian publisher Pearson Math Makes Sense. The comparison is carried out both in a general sense and in the textbooks' approach to selected topics, namely the Pythagorean theorem, negative whole numbers, and the areas of plane figures. Within this comparison, it has been shown that both series of textbooks use similar tasks to introduce these topics and, in many respects, similar methods, although they differ in some aspects. Key words: constructivism, Hejný method, Math Makes Sense, Pearson's | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | constructivism | en_US |
dc.subject | Hejný method | en_US |
dc.subject | Math Makes Sense | en_US |
dc.subject | Pearson | en_US |
dc.subject | konstruktivismus | cs_CZ |
dc.subject | Hejného metoda | cs_CZ |
dc.subject | Math Makes Sense | cs_CZ |
dc.subject | Pearson | cs_CZ |
dc.title | Konstruktivistické přístupy k vyučování v matematice | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-02 | |
dc.description.department | Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 211266 | |
dc.title.translated | Constructivist approaches to mathematics education | en_US |
dc.contributor.referee | Vondrová, Naďa | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematics | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematics | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zabývá konstruktivistickým hnutím se zaměřením na didaktiku matematiky. V úvodní části práce jsou shrnuty myšlenky a postoje významných osobností konstruktivistického hnutí, které výrazně ovlivnili přístup k výuce nejen v oblasti matematiky. Tyto poznatky jsou následně porovnány s přístupem dvou řad učebnic matematiky - na jedné straně učebnic Hejného metody, na straně druhé učebnic kanadského nakladatelství Peason Math Makes Sense. Porovnání je provedeno jednak v obecné rovině a jednak na přístupu učebnic k vybraným tématům, kterými jsou Pythagorova věta, záporná celá čísla a obsahy rovinných útvarů. V rámci tohoto srovnání se ukázalo, že obě řady učebnic využívají k zavedení daných témat podobné úlohy a v mnoha ohledech i podobné postupy, přesto se v některých aspektech odlišují. Klíčová slova: konstruktivismus, Hejného metoda, Math Makes Sense, Pearson's | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis deals with the constructivist movement with a focus on mathematics didactics. The introductory part of the thesis summarizes the ideas and attitudes of significant figures of the constructivist movement, who have greatly influenced the approach to teaching not only in the field of mathematics. These findings are subsequently compared with the approach of two series of mathematics textbooks - on one side, the textbooks of the Hejný method, and on the other side, the textbooks of the Canadian publisher Pearson Math Makes Sense. The comparison is carried out both in a general sense and in the textbooks' approach to selected topics, namely the Pythagorean theorem, negative whole numbers, and the areas of plane figures. Within this comparison, it has been shown that both series of textbooks use similar tasks to introduce these topics and, in many respects, similar methods, although they differ in some aspects. Key words: constructivism, Hejný method, Math Makes Sense, Pearson's | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |