Slovní úlohy na objemy a povrchy těles
Word problems on volumes and surfaces of solid figures
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192714Identifiers
Study Information System: 271641
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Mošna, František
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Matematika se zaměřením na vzdělávání
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Slovní úloha, objem, povrchKeywords (English)
Word problem, volume, surfaceTato práce je zaměřena na slovní úlohy o objemu a povrchu těles. Cílem práce je roztřídit, uspořádat a zpřehlednit slovní úlohy z oblasti objemů a povrchů těles, vyskytující se ve vybraných učebnicích středních škol, pro potřeby řešitelů a pedagogů. Práce je rozdělena do tří kapitol. Úvodní část je věnována zavedení základních pojmů. V další části práce jsou klasifikována geometrická tělesa a zavedeny výpočty jejich objemů a povrchů. V poslední části práce jsou slovní úlohy na objemy a povrchy těles rozřazeny do dvou hlavních podkapitol: matematické kombinace a fyzikální kombinace. Obě kapitoly jsou dále rozděleny na několik skupin podle přidruženého učiva. Ke každé skupině jsou přiřazeny konkrétní úlohy, které jsou vybrány z učebnic Matematika pro gymnázia a jsou uvedeny s řešením.
This work is focused on word problems about the volume and surface of solid figures. The aim of the work is to sort out, organize and clarify word problems in the area of volumes and surfaces of solid figures, found in selected high school textbooks, for the needs of researchers and educators. The work is divided into three chapters. The introductory part is devoted to the introduction of basic terms. In the next part of the work, solid figures are classified and calculations of their volumes and surfaces are introduced. In the last part of the work, word problems on volumes and surfaces of solid figures are divided into two main subsections: mathematical combinations and physical combinations. Both chapters are further divided into several groups according to the associated curriculum. Each group is assigned a pair of specific problems, which are selected from Matematika pro gymnázia textbooks and are presented with solutions.