Slovní úlohy v učivu základní školy
Word problems in the lower secondary school contexts
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192715Identifikátory
SIS: 267361
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jirotková, Darina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Matematika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
2. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Slovní úloha, slovní úlohy v nematematických předmětech, sbírka slovních úloh, analýza řešení slovních úlohKlíčová slova (anglicky)
Word problem, word problems in non-mathematical subjects, a collection of word problems, analysis of word problems solutionsCílem této bakalářské práce je vytvořit sbírku slovních úloh z nematematických předmětů v rámci učiva základní školy s přesahem na střední školu, které vyžadují využití matematických znalostí. Teoretická část se věnuje popisu slovní úlohy, její historii, rozdělení podle různých kritérií a teorii řešení slovních úloh, kde jsou vymezeny pojmy potřebné k řešení. Dále jsou zde popsány strategie a jednotlivé fáze řešení slovních úloh a zmíněn je pojem obtížnost slovních úloh. Tato práce také popisuje vybrané nematematické předměty, a to včetně základních znalostí týkajících se vytvořených slovních úloh pro praktickou část. Těmito předměty jsou fyzika, chemie, biologie a zeměpis. V praktické části je z každého předmětu uvedeno pět mnou vytvořených slovních úloh, které jsou popsány podle rozdělení na matematické a nematematické, na jednoduché a složené a podle položené otázky. Dále se praktická část zabývá analýzou strategií a popisem fází řešení jednotlivých slovních úloh. KLÍČOVÁ SLOVA Slovní úloha, slovní úlohy v nematematických předmětech, sbírka slovních úloh, analýza řešení slovních úloh
The aim of this bachelor thesis is to create a collection of word problems from non- mathematical subjects in the framework of elementary school curriculum with a cross-over to secondary school, that require the use of mathematical knowledge. The theoretical part deals with a description of a word problem, its history, its division according to various criteria and a theory of word problems solution, in which the concepts necessary for a solution are classified. Furthermore, strategies and individual phases of word problems solution are described here and the concept of word problems complexity is mentioned. This thesis also describes selected non-mathematical subjects, basic knowledge concerning created word problems for the practical part included. These subjects are Physics, Chemistry, Biology and Geography. The practical part provides five word problems of my provenience for each subject, that are described according to a division to mathematical and non-mathematical, simple and complex and an assigned question. Furthermore, the practical part deals with an analysis, strategy and description of the phases of individual word problems solutions. KEYWORDS Word problem, word problems in non-mathematical subjects, a collection of word problems, analysis of word problems solutions