Vzdělání sluchově postižených dětí ve vybraných zařízeních v Čechách a na Moravě v 19. století
Education of children with impaired hearing in selected pedagogical facilities in Bohemia and in Moravia in 19th century
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192725Identifikátory
SIS: 271930
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šindelář, Jan
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Český jazyk se zaměřením na vzdělávání - Dějepis se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra dějin a didaktiky dějepisu
Datum obhajoby
2. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Vzdělávání sluchově postižených, orální metoda, znakování, bilingvální metoda, speciální pedagogika, odezírání, Václav Frost, Karel Berger, Karel Kmoch, Augustin Bartoloměj Hille, Valerián Jirsík, Čechy, MoravaKlíčová slova (anglicky)
Education of the hearing impaired, oral method, signage, bilingual method, special pedagogy, reading, Václav Frost, Karel Berger, Karel Kmoch, Augustin Bartolomej Hille, Valerián Jirsík, Bohemia, MoraviaPředmětem výzkumu této bakalářské práce je vzdělávání neslyšících dětí v Čechách a na Moravě v 19. století. Analytickým subjektem je vzdělávací proces a následné výukové metody v Pražském ústavu pro hluchoněmé, Moravskoslezském ústavu pro hluchoněmé a třech diecézních ústavech. Odborná literatura je využita k vytvoření přehledu historického vývoje analytického předmětu. Práce rovněž vyzdvihuje významné vyučující a jejich přínos v daném oboru. Vznik nových ústavů sebou přinesl i konflikt mezi výukovými metodami - metodou orální a metodou manuální. Metody existovaly simultánně a bylo na vyučujících, aby se rozhodli, kterou budou využívat. Kombinace metodologického konfliktu a vzniku přelomové Frostovy kombinované metody ovlivnila vyučování na našich ústavech, kdy se manuální metoda praktikovala v různé míře až do počátku 20. století, což neplatilo pro zahraniční ústavy. KLÍČOVÁ SLOVA Vzdělávání sluchově postižených, orální metoda, znakování, bilingvální metoda, speciální pedagogika, odezírání, Václav Frost, Karel Berger, Karel Kmoch
The research area of this bachelor thesis is the education of deaf children in Bohemia and Moravia during the 19th century. Subject of analysis is an educational process and consecutive teaching methods at the Prague Institute for the Deafblind, Moravian-Silesian Institute for the Deafblind and three diocesan institutes. The conception of new institutes brought a conflict between the educational methods - the oral method and the manual method. Both of these methods existed simultaneously, and it was up to the educators to decide which method to use. The combination of methodological conflict and the inception of a new groundbreaking Frost's combined method influenced the teachings at our institutions, where the manual method was practiced until the beginning of the 20th century, which was not that common abroad. KEYWORDS Education of the hearing-impaired, oral method, signing, bilingual method, special pedagogy, lip reading, Václav Frost, Karel Berger, Karel Kmoch