Spolupráce školy s rodinami a žáky v domácím vzdělávání
School cooperation with families and pupils in homeschooling
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192736Identifikátory
SIS: 250132
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nekardová, Barbora
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
2. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Domácí vzdělávání, individuální vzdělávání, spolupráce školy a rodiny, pedagogická komunikace, historie domácího vzdělávání, domácí vzdělávání v Evropě, školská legislativa, socializace, komunikace mezi školou a rodičiKlíčová slova (anglicky)
Home education, individual education, school and family cooperation, pedagogical communication, history of home education, home education in Europe, school legislation, socialization, communication between school and parentsTato diplomová práce se věnuje domácímu vzdělávání, zaměřuje se především na spolupráci školy s rodinami a dětmi v domácím vzdělávání. Zabývá se tím, jak tato spolupráce v praxi vypadá a jak na ni pohlíží rodiče dětí vzdělávaných doma, co oceňují a co by navrhovali změnit. Teoretická část přináší poznatky o tom, co je domácí vzdělávání, jaká je jeho historie, jak vypadá u nás i ve vybraných státech Evropy. Dále v teoretické části shrnuji to, jaké rodiny volí domácí vzdělávání, z jakých důvodů, dále rodinnou situaci v České republice v posledních letech a v neposlední řadě i problematiku socializace dítěte. Praktická část přináší rešerši názorů na domácí vzdělávání rodičů dostupných v médiích a následně vlastní výzkum, který sestává z kvalitativních polostrukturovaných rozhovorů s 10 respondenty, které mají své děti v domácím vzdělávání. Z výsledků vyplynulo, že rodiče, kteří si domácí vzdělávání zvolili z přesvědčení, oceňují, když škola nechává výuku na nich a nepůsobí na ně tlak. Většina rodičů preferuje minimální kontakt se školou, který se týká především přezkoušení jednou za pololetí. Rodiče oceňují rychlou komunikaci prostřednictvím telefonu nebo e-mailu, osobní setkání nevyhledávají. Je pro ně důležité, když škola podporuje přátelské prostředí a v rámci zkoušení nemusí být oni ani dítě ve...
This diploma thesis is devoted to homeschooling, focusing primarily on the school's cooperation with families and children in home education. It deals with what this cooperation looks like in practice and how parents of these children view the situation, what they appreciate and what they would suggest to change. The theoretical part provides insights into what homeschooling is, what its history is, how it looks in our country and in selected European countries. Furthermore, I summarize what types of families choose home education and for what reasons, the family situation in the Czech Republic in recent years and, last but not least, the issue of child socialization. The practical part brings a search in the media of parents' opinions on Homeschooling, followed by the author's own research, which consists of qualitative semi-structured interviews with 10 respondents who have their children in home education. The results showed that parents who choose home education out of conviction appreciate when the school leaves the teaching up to them and does not put pressure on them. Most parents prefer minimal contact with the school, which is mainly a review once per semester. Parents prefer quick communication via phone or e-mail, they do not seek personal meetings. They appreciate when the school...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Komparace českého a německého systému dalšího vzdělávání
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOKosová, Barbora (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2021)Datum obhajoby: 8. 9. 2021Tato diplomová práce se zabývá dalším vzděláváním v České republice a v Německu. Jejím cílem je komparovat systémy dalšího vzdělávání v těchto zemích v oblasti legislativy a finančního zabezpečení dalšího vzdělávání státem ... -
Další vzdělávání pedagogických pracovníků středních škol ve Středočeském kraji
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOVančura, Daniel (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019)Datum obhajoby: 23. 5. 2019Diplomová práce je zaměřena na další vzdělávání pedagogických pracovníků středních škol ve Středočeském kraji. Cílem této diplomové práce je zjistit, jakým způsobem a zda se pedagogičtí pracovníci dále vzdělávají. Práce ... -
Vzdělávací systém České republiky a Španělského království
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOVondrouš, Jan (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018)Datum obhajoby: 18. 1. 2018Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Katedra pedagogiky Diplomová práce Vzdělávací systém České republiky a Španělského království Educational system of the Czech Republic and the Kingdom of Spain Bc. Jan Vondrouš ...