Aplikácia prístupu CLIL vo vyučovaní biológie
The Application of CLIL Approach in Biology Teaching
Aplikace přístupu CLIL ve vyučování biologie
dizertační práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192740Identifikátory
SIS: 205899
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Škoda, Jiří
Betáková, Lucie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Didaktika biologie
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
12. 4. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Slovenština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
CLIL, vyučovanie biológie, učiteľ biológie, biológia človeka, vedomosti, postojeKlíčová slova (anglicky)
CLIL, biology teaching, biology teacher, human biology, knowledge, attitudesDisertační práce se věnuje inovativnímu vzdělávacímu přístupu CLIL (Content and Language Integrated Learning) a jeho aplikaci ve vyučování biologie. Cílem disertační práce je zjistit míru používání přístupu CLIL ve vyučování biologie na gymnáziích (ISCED 3A) v rámci České a Slovenské republiky a názory učitelů na tuto výuku. Dalším cílem je zjistit úroveň znalostí žáků po proběhlých modelových vyučovacích hodinách z biologie člověka využívajících CLIL a jejich postoje. Výzkum se skládá ze dvou studií. Studie 1 je zaměřena na výzkum učitelů. Názory učitelů biologie na CLIL výuku byly zjišťovány prostřednictvím on- line dotazníkového šetření. Z výsledků Studie 1 vyplývá, že většina učitelů si myslí, že největší výhodou CLIL je, že hodiny biologie jsou zajímavější, rozmanité a interaktivní. Naopak, největší nevýhodou CLIL podle nich je, že hodiny biologie vyžadují spoustu času na přípravu. Studie 2 je zaměřena na výzkum žáků. Výzkumu žáků předcházela tvorba vyučovacích materiálů pro modelové vyučovací hodiny biologie člověka s využitím CLIL. Vliv přístupu CLIL na znalosti žáků v mateřském jazyce a v angličtině byl zjišťován prostřednictvím pretestů a posttestů. Postoje žáků ke CLIL výuce byly zjišťovány postojovým dotazníkem. Na základě výsledků Studie 2 můžeme konstatovat, že CLIL výuka měla...
This dissertation thesis is dedicated to the innovative educational approach CLIL (Content and Language Integrated Learning) and its application in biology teaching. The aim of the dissertation is to identify the extent of using the CLIL approach in teaching biology at upper secondary schools (ISCED 3A) in the Czech Republic and Slovakia and to explore teachers' opinions about this approach. Another aim is to determine the level of students' knowledge after the model CLIL lessons focused on human biology and discover their attitudes towards CLIL. The dissertation is composed of two studies. Study 1 is focused on teachers' research. Biology teachers' opinions on CLIL teaching were detected through an on-line questionnaire. The results of Study 1 have shown that the majority of teachers think the biggest advantage of CLIL is that it makes biology lessons more interesting, diverse and interactive. On the contrary, the biggest disadvantage of CLIL according to them is that biology lessons require a lot of preparation time. Study 2 is focused on students' research. The students' research was preceded by the creation of teaching materials for model human biology lessons with the application of CLIL. The impact of CLIL on students' knowledge in their mother tongue and in English was investigated through...