Výuka cizích jazyků na ZŠ/SŠ pro žáky se sluchovým postižením
Teaching foreign languages at primary/secondary school for students with hearing impairment
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/192743/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192743Identifikátory
SIS: 264666
Kolekce
- Kvalifikační práce [19336]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kotvová, Miroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Logopedie
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
3. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
sluchové postižení, komunikace sluchově postižených, vzdělávání sluchově postižených, sluchově-řečová výchova, cizí jazyk, výukaKlíčová slova (anglicky)
Hearing impairment, communication of the hearing impaired, education of the hearing impaired, auditory speech education, foreign lanuage, teachingDiplomová práce je rozdělena na část teoretickou a část empirickou. Teoretická část je rozdělena na tři kapitoly. V první kapitole jsou stručně popsány komunikační systémy osob se sluchovým postižením. Druhá kapitola se věnuje vzdělávání osob se sluchovým postižením, konkrétně struktuře a přístupům ke vzdělávání. Třetí kapitola je věnována výuce cizího jazyka na ZŠ a SŠ, metodám výuky, RVP a specifikům ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením. Praktická část je vypracována na základě smíšeného výzkumu pozorování, polostrukturovaného rozhovoru a analýzy dokumentů, které byly zanalyzovány a následně interpretovány. Hlavním cílem diplomové práce je zjistit, jak probíhá výuka anglického jazyka na ZŠ/SŠ pro sluchově postižené. Dále pak práce zjišťuje metody, materiály a pomůcky, které se ve výuce využívají. Popisuje obtíže, které jsou ve výuce cizího jazyka sluchově postižených. Sběr dat je zajištěn ze střední i základní školy pro sluchově postižené. KLÍČOVÁ SLOVA sluchové postižení, komunikace sluchově postižených, vzdělávání sluchově postižených, sluchově-řečová výchova, cizí jazyk, výuka
The thesis is divided into a theoretical and an empirical part. The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter briefly describes the communication systems of people with hearing impairment. The second chapter focuses on the education of people with hearing impairment, specifically the structure and approaches to education. The third chapter is devoted to foreign language teaching in primary and secondary schools, teaching methods, RAP and specifics in the education of pupils with hearing impairment. The practical part is based on mixed research of observation, semi-structured interview and document analysis, which were analysed and then interpreted. The main aim of the thesis is to find out how English language teaching is done in primary/junior high schools for the hearing impaired. The thesis then identifies the methods, materials and aids that are used in teaching. It describes the difficulties that exist in teaching foreign language to the hearing impaired. Data collection is provided from both secondary and primary school for the hearing impaired. KEYWORDS Hearing impairment, communication of the hearing impaired, education of the hearing impaired, auditory speech education, foreign lanuage, teaching