Vymezení logopedické péče u dětí s MO
Definition of speech therapy care for children with cerebral palsy
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192748Identifikátory
SIS: 234761
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Oponent práce
Hájková, Vanda
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Rigorózní řízení - Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
3. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
mozková obrna, orofaciální struktury, dysartrie, dysfagie, poruchy polykání v dětském věku, multidisciplinární přístup, instrumentální diagnostika poruch polykání, logopedic-ká péče u dětí s mozkovou obrnouKlíčová slova (anglicky)
cerebral palsy, orofacial structures, dysarthria, dysphagia, swallowing disorders in childhood, multidisciplinary approach, instrumental diagnosis of swallowing disorders, speech therapy care for children with cerebral palsyRigorózní práce analyzuje stav řečových schopností a stav příjmu potravy a tekutin u dětí s mozkovou obrnou v Karlovarském kraji. Teoretická část je členěna do tří kapitol. První kapitola vymezuje pojem mozková obrna, jeho etiopatogenezi a patofyziologii. Dále je také zmíněn problém socializace dítěte s mozkovou obrnou. Podrobněji je rozebrán intrauterinní vývoj orofaciálních struktur. V neposlední řadě je v první kapitole vysvětlen pojem dysartrie a dysfagie. V další teoretické kapitole jsou rozebrány poruchy polykání v dětském věku. Jsou popsány anatomické rozdíly u dětí a dospělých v rámci struktur, které se podílejí na polykacím aktu, a také jak je důležitá koordinace hlavových nervů při tomto zdánlivě jednoduchém pohybu. Jak vývoj motorických a kognitivních dovedností ovlivňuje příjem potravy. Jaké jsou příčiny poruch polykání a jaké se vykytují obtíže ve facio-orálním traktu při příjmu potravy. Poslední teoretická kapitola informuje o logopedické péči u dětí s MO. Dále je popsána úloha logopeda v neonatologickém centru, kde by měl probíhat první kontakt s rizikovými dětmi, poukazuje také na to, jak by měl vypadat multidisciplinární tým. V dalších částech je popsáno, jak mohou vypadat diagnosticko-terapeutické intervence, včetně popisu logopedického vyšetření. V neposlední řadě je zde souhrn...
This work aims at analysing the status of language skills, as well as the status of food and liquid intake in children with cerebral palsy in the Karlovy Vary region. The theoretical part of this work consists of three chapters. The first one discusses the term cerebral palsy, its pathogenesis, and its pathophysiology. Further the social problems of a child with cerebral palsy are mentioned. The intrauterine development of orofacial structures is discussed more thoroughly. In the first chapter, there is an explanation of the terms dysarthria and dysphagia. The second chapter includes information about swallowing impairment in children. Anatomical differences of relevant structures involved in swallowing between adults and children are described, as well as the importance of coordination of the cranial nerves in this motor process which might mistake for simple movement. We discuss how the development of motor and cognitive functions influences food intake, what the reasons for swallowing disorders may be and which symptoms appear within the facio-oral area food intake? The last chapter includes characteristics of the speech therapist care in children with cerebral palsy. After that, the role of the speech therapist within a neonatology centre is underlined. It is exactly there that first contacts...