dc.contributor.advisor | Šumníková, Pavlína | |
dc.creator | Viktorová, Tereza | |
dc.date.accessioned | 2024-11-28T21:59:18Z | |
dc.date.available | 2024-11-28T21:59:18Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/192755 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zabývá tématem knihy s hmatovými obrázky pro nevidomé a slabozraké děti. Knih pro vidící děti je nepřeberné množství, jsou krásně ilustrované, rozvíjejí u dětí slovní zásobu, vztah s člověkem, který jim předčítá příběh nebo vztah ke čtení. Děti s těžkým postižením zraku jich mají k dispozici mnohem menší množství, ačkoliv to u nich rozvíjí stejné schopnosti a vztahy jako u vidící populace. Navíc to rozvíjí pro ně jejich nejdůležitější smysl - hmat. Práce v první částí obsahuje podrobnější vhled do hmatového vnímání a základní klasifikaci zrakových vad. Dále je v této části popsáno, jak může zraková vada ovlivňovat vývoj kognitivních schopností u dětí. V další části se zaměřuje na hmatovou knihu, její specifika a druhy, a taktéž na hmatové ilustrace. Na to navazuje významem pohádek pro dětský věk a vývoj hry nevidomého dítěte, jelikož formou hry může být právě prohlížení si knihy s hmatovými obrázky. Ve výzkumném šetření byly sledovány dvě skupiny respondentů ve věku od pěti do sedmi let věku - jedna skupina byla se zrakovým postižením (jeden slabozraký a dva nevidomí respondenti) a pro komparaci byla druhá skupina tvořena vidícími respondenty. Data byla sbírána prostřednictvím hmatově ilustrované knihy. Sledovalo se, zda je rozdíl v interpretaci hmatových ilustrací vidícími... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The bachelor's thesis deals with the subject of a book with tactile images for blind and partially sighted children. There is an huge amount of books for seeing children, they are beautifully illustrated, they develop a vocabulary in children, a relationship with a person who reads them a story or a relationship with reading. Children with severe visual impairments do not have as many books available, although this develops the same abilities and relationships as the seeing population. Moreover, it develops their most important sense for them - touch. The first part contains a more detailed insight into tactile perception and a basic classification of visual defects. Also described in this section is how the visual impairment may affect the development of cognitive abilities in children. In another section, the bachelor's thesis focuses on the tactile book, its specifics and species, as well as tactile illustrations. This is followed by the importance of fairy tales for a child's age and the development of a blind child's play, as viewing a book with tactile images may be the form of the play. Two groups of respondents aged between five and seven years were followed in the research survey - one group was visually impaired (one partially sighted and two blind respondents) and the other group was... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | low vision | en_US |
dc.subject | tactile book | en_US |
dc.subject | tactile illustration | en_US |
dc.subject | haptics | en_US |
dc.subject | play | en_US |
dc.subject | těžké zrakové postižení | cs_CZ |
dc.subject | hmatová kniha | cs_CZ |
dc.subject | hmatová ilustrace | cs_CZ |
dc.subject | haptika | cs_CZ |
dc.subject | hra | cs_CZ |
dc.title | Kniha s hmatovými obrázky pro nevidomé a slabozraké děti | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-03 | |
dc.description.department | Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 254083 | |
dc.title.translated | Book with tactile pictures for blind and partially sighted children | en_US |
dc.contributor.referee | Bertlová, Barbora | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Special Education Oriented at Education - Art Education Oriented at Education | en_US |
thesis.degree.discipline | Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání - Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
thesis.degree.program | Specialization in Education | en_US |
thesis.degree.program | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání - Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Special Education Oriented at Education - Art Education Oriented at Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Specialization in Education | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalářská práce se zabývá tématem knihy s hmatovými obrázky pro nevidomé a slabozraké děti. Knih pro vidící děti je nepřeberné množství, jsou krásně ilustrované, rozvíjejí u dětí slovní zásobu, vztah s člověkem, který jim předčítá příběh nebo vztah ke čtení. Děti s těžkým postižením zraku jich mají k dispozici mnohem menší množství, ačkoliv to u nich rozvíjí stejné schopnosti a vztahy jako u vidící populace. Navíc to rozvíjí pro ně jejich nejdůležitější smysl - hmat. Práce v první částí obsahuje podrobnější vhled do hmatového vnímání a základní klasifikaci zrakových vad. Dále je v této části popsáno, jak může zraková vada ovlivňovat vývoj kognitivních schopností u dětí. V další části se zaměřuje na hmatovou knihu, její specifika a druhy, a taktéž na hmatové ilustrace. Na to navazuje významem pohádek pro dětský věk a vývoj hry nevidomého dítěte, jelikož formou hry může být právě prohlížení si knihy s hmatovými obrázky. Ve výzkumném šetření byly sledovány dvě skupiny respondentů ve věku od pěti do sedmi let věku - jedna skupina byla se zrakovým postižením (jeden slabozraký a dva nevidomí respondenti) a pro komparaci byla druhá skupina tvořena vidícími respondenty. Data byla sbírána prostřednictvím hmatově ilustrované knihy. Sledovalo se, zda je rozdíl v interpretaci hmatových ilustrací vidícími... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The bachelor's thesis deals with the subject of a book with tactile images for blind and partially sighted children. There is an huge amount of books for seeing children, they are beautifully illustrated, they develop a vocabulary in children, a relationship with a person who reads them a story or a relationship with reading. Children with severe visual impairments do not have as many books available, although this develops the same abilities and relationships as the seeing population. Moreover, it develops their most important sense for them - touch. The first part contains a more detailed insight into tactile perception and a basic classification of visual defects. Also described in this section is how the visual impairment may affect the development of cognitive abilities in children. In another section, the bachelor's thesis focuses on the tactile book, its specifics and species, as well as tactile illustrations. This is followed by the importance of fairy tales for a child's age and the development of a blind child's play, as viewing a book with tactile images may be the form of the play. Two groups of respondents aged between five and seven years were followed in the research survey - one group was visually impaired (one partially sighted and two blind respondents) and the other group was... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |