Vstup začínajících učitelů do vlastní pedagogické praxe v prostředí společného vzdělávání
Entry of Beginning Teachers into Their Own Teaching Practice in a Collaborative Education Environment
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192756Identifikátory
SIS: 223744
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Květoňová, Lea
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy speciální pedagogika - výchova ke zdraví
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
3. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Začínající učitel, pregraduální příprava, kompetence, úspěchy, obtíže, podpora, uvádějící učitel, hospitace, náslechy, žáci se speciálními vzdělávacími potřebamiKlíčová slova (anglicky)
Beginning teacher, undergraduate preparation, competencies, successes, difficulties, support, introducing teacher, classroom observation, sitting in on a class, students with special educational needsDiplomová práce s názvem Vstup začínajících učitelů do vlastní pedagogické praxe v prostředí společného vzdělávání se zabývá pregraduální přípravou budoucích učitelů na výkon jejich profese, samotným vstupem učitelů do profese a jejich zkušenostmi v prvních dvou letech jejich vlastní pedagogické kariéry. Na základě prostudování dostupných informačních zdrojů a využití kvantitativní metodologie (dotazníkového šetření) bylo zjištěno, že většina začínajících učitelů čelí při vstupu do své vlastní pedagogické praxe profesním potížím různého charakteru. Tyto obtíže způsobují u začínajících učitelů nejistotu, narušují jejich profesní sebevědomí, vedou k frustraci. V některých případech dokonce končí předčasným odchodem z pedagogické profese. V návaznosti na výsledky provedeného dotazníkového šetření byl navržen soubor doporučení, která by mohla začínajícím učitelům jejich pedagogické začátky usnadnit. Mnohá tato doporučení jsou dílčí, jednoduchá a poměrně snadno realizovatelná. Existují ovšem také doporučení, která si žádají širší zázemí a hlubší intervenci, například jisté změny v koncepci pregraduální přípravy budoucích učitelů na vysokých školách. Oba typy doporučení jsou v této diplomové práci zahrnuty. KLÍČOVÁ SLOVA Začínající učitel, pregraduální příprava, kompetence, úspěchy, obtíže, podpora,...
The thesis, Entry of Beginning Teachers into Their Own Teaching Practice in a Collaborative Education Environment, examines the undergraduate teachers' preparation for their profession, their entry into the profession itself, and their experiences in the first two years of their own teaching careers. By studying available information sources and using quantitative methodology (questionnaire survey), it was found that most beginning teachers face professional difficulties of various kinds when entering their own teaching practice. These difficulties cause insecurity among beginning teachers, undermine their professional self-confidence, and lead to frustration. In some cases, they even result in premature departure from the teaching profession. Following the results of the questionnaire survey, a set of recommendations was proposed that could make it easier for beginning teachers to start their teaching career. Many of these recommendations are partial, simple, and relatively easy to implement. However, there are also recommendations that require a broader background and deeper intervention, for example, certain changes in the concept of undergraduate preparation of future teachers at universities. Both types of recommendations are included in this thesis. KEYWORDS Beginning teacher, undergraduate...