Jáchym Topol, Kloktat dehet: Postmoderní protifaktová historická fikce
Jáchym Topol, Gargling with Tar: Postmodernist counterfactual historical fiction
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192771Identifikátory
SIS: 271255
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Blinková Pelánová, Eva
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Český jazyk se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
3. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Jáchym Topol, Kloktat dehet, postmoderní, protifaktová historická fikce, kontrafaktuální fikce, společenský románKlíčová slova (anglicky)
Jáchym Topol, Gargling with Tar, postmodernist, counterfactual historical fiction, social novelTato bakalářská práce se zaměřuje na význam protifaktového historického narativu v románu Kloktat dehet Jáchyma Topola a na prvky, díky nimž ho lze označit za postmoderní fikci. Shrnuje okolnosti vzniku žánru protifaktové historické fikce a postmoderní pojetí vztahu fikce a historie. Pomocí narativní analýzy sleduje strategie významové výstavby díla (události, postavy, vypravěč, časoprostor, autentifikační postupy), z nichž vyvozuje tematické zaměření románu. Jako stěžejní prvky výstavby textu se jeví vypravěč a vyprávění ostatních postav, produkující víceúrovňovou relativizaci informací o fikčním světě podávaných čtenáři. Za nejvýraznější témata románu označujeme nemožnost poznat objektivní pravdu a ironizaci českého národa i dějin. Závěrečnou interpretací se navracíme k tématu fikce a historie v období postmoderny a jeho propojení s významovou výstavbou románu Koktat dehet. Potvrzujeme, že tento román navazuje na postmoderní tendence nejen typickými narativními postupy postmoderní fikce, ale i reagováním na zásadní otázky postmoderního uvažování.
This thesis focuses on the significance of the counterfactual historical narrative in Jáchym Topol's novel Gargling with Tar and the elements that make it qualified as a postmodernist fiction. It presents the genre of counterfactual historical fiction and the postmodernist conception of the relation between fiction and history. Via narrative analysis, it traces the strategies of the novel's semantic construction (events, characters, narrator, space-time, authentication strategies), from which it deduces the novel's thematic orientation. The narrator and the narration of the other characters appear to be the key elements in the construction of the text, producing a multilevel relativisation of the information presented to the reader. The most significant themes of the novel are the impossibility of getting to know the objective truth and the ironisation of the Czech nation and history. In the final interpretation, we return to the issue of fiction and history in the postmodern period and its connection to the semantic construction of the novel Gargling with Tar. We affirm that this novel follows the postmodernist tendencies not only by using the typical narrative strategies of postmodernist fiction, but also by reacting to the essential issues of postmodernist discourse.