dc.contributor.advisor | Klenková, Jiřina | |
dc.creator | Eliášová, Veronika | |
dc.date.accessioned | 2024-09-24T06:37:53Z | |
dc.date.available | 2024-09-24T06:37:53Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/192777 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá logopedickou problematikou, která zjišťuje pragmatické jazykové dovednosti u dětí s vývojovou dysfázií v předškolním věku. Zaměřena je především na oblasti neverbální komunikace, konverzačních a sociálních dovedností. Tyto oblasti pragmatické jazykové roviny jsou hodnoceny pomocí nově vytvořeného dotazníku s názvem Dotazník pragmatických jazykových dovedností (pro rodiče). Teoretická část práce se zabývá komunikací, ontogenetickým vývojem řeči, jednotlivými jazykovými rovinami a komunikačními dovednostmi předškolních dětí. Podrobně se věnuje také neurovývojovým poruchám, zejména vývojové dysfázii, která je v práci vymezena z hlediska definice, etiologie, symptomatologie, typologie, diagnostických a terapeutických postupů a možných komorbidit. Poslední kapitola v teoretické části se zabývá pragmatickými jazykovými dovednostmi. Je zde vyzdvižena důležitost jejich rozvoje vzhledem k důležitosti pro budování mezilidských vztahů a schopnosti sociální interakce, která je běžnou denní součástí života. V praktické části práce je představeno výzkumné šetření. Jedná se o výzkum kvantitativního charakteru, který je doplněn o poznatky klinických logopedek, podílejících se na výzkumu. Výzkumný vzorek použitelný pro vyhodnocení tvoří sto dotazníků vyplněných rodiči, kteří v něm hodnotí... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The diploma thesis deals with speech therapy issues that determine pragmatic language skills in children with developmental dysphasia in preschool age. It is mainly focused on the areas of non-verbal communication, conversational and social skills. These areas of the pragmatic language level are assessed using a newly created questionnaire called the Pragmatic Language Skills Questionnaire (for parents). The theoretical part of the work deals with communication, ontogenetic development of speech, individual language levels and communication skills of preschool children. It also deals in detail with neurodevelopmental disorders, especially developmental dysphasia, which is defined in the thesis in terms of definition, etiology, symptomatology, typology, diagnostic and therapeutic procedures and possible comorbidities. The last chapter in the theoretical part deals with pragmatic language skills. The importance of their development is highlighted here due to the importance for building interpersonal relationships and the ability of social interaction, which is a normal daily part of life. A research investigation is presented in the practical part of the work. It is quantitative research, which is supplemented by the knowledge of clinical speech therapists participating in the research. The research... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | developmental dysphasia | en_US |
dc.subject | neurodevelopmental disorders | en_US |
dc.subject | pragmatic level | en_US |
dc.subject | diagnosis | en_US |
dc.subject | preschool age | en_US |
dc.subject | vývojová dysfázie | cs_CZ |
dc.subject | neurovývojové poruchy | cs_CZ |
dc.subject | pragmatická rovina | cs_CZ |
dc.subject | diagnostika | cs_CZ |
dc.subject | předškolní věk | cs_CZ |
dc.title | Pragmatická jazyková rovina u dětí s vývojovou dysfázií | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-03 | |
dc.description.department | Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 263522 | |
dc.title.translated | Pragmatic language level in children with developmental dysphasia | en_US |
dc.contributor.referee | Korandová, Zuzana | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Speech Therapy | en_US |
thesis.degree.discipline | Logopedie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Speech Therapy | en_US |
thesis.degree.program | Logopedie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Logopedie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Speech Therapy | en_US |
uk.degree-program.cs | Logopedie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Speech Therapy | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá logopedickou problematikou, která zjišťuje pragmatické jazykové dovednosti u dětí s vývojovou dysfázií v předškolním věku. Zaměřena je především na oblasti neverbální komunikace, konverzačních a sociálních dovedností. Tyto oblasti pragmatické jazykové roviny jsou hodnoceny pomocí nově vytvořeného dotazníku s názvem Dotazník pragmatických jazykových dovedností (pro rodiče). Teoretická část práce se zabývá komunikací, ontogenetickým vývojem řeči, jednotlivými jazykovými rovinami a komunikačními dovednostmi předškolních dětí. Podrobně se věnuje také neurovývojovým poruchám, zejména vývojové dysfázii, která je v práci vymezena z hlediska definice, etiologie, symptomatologie, typologie, diagnostických a terapeutických postupů a možných komorbidit. Poslední kapitola v teoretické části se zabývá pragmatickými jazykovými dovednostmi. Je zde vyzdvižena důležitost jejich rozvoje vzhledem k důležitosti pro budování mezilidských vztahů a schopnosti sociální interakce, která je běžnou denní součástí života. V praktické části práce je představeno výzkumné šetření. Jedná se o výzkum kvantitativního charakteru, který je doplněn o poznatky klinických logopedek, podílejících se na výzkumu. Výzkumný vzorek použitelný pro vyhodnocení tvoří sto dotazníků vyplněných rodiči, kteří v něm hodnotí... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The diploma thesis deals with speech therapy issues that determine pragmatic language skills in children with developmental dysphasia in preschool age. It is mainly focused on the areas of non-verbal communication, conversational and social skills. These areas of the pragmatic language level are assessed using a newly created questionnaire called the Pragmatic Language Skills Questionnaire (for parents). The theoretical part of the work deals with communication, ontogenetic development of speech, individual language levels and communication skills of preschool children. It also deals in detail with neurodevelopmental disorders, especially developmental dysphasia, which is defined in the thesis in terms of definition, etiology, symptomatology, typology, diagnostic and therapeutic procedures and possible comorbidities. The last chapter in the theoretical part deals with pragmatic language skills. The importance of their development is highlighted here due to the importance for building interpersonal relationships and the ability of social interaction, which is a normal daily part of life. A research investigation is presented in the practical part of the work. It is quantitative research, which is supplemented by the knowledge of clinical speech therapists participating in the research. The research... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |