Zobrazit minimální záznam

Pragmatic language level in children with developmental dysphasia
dc.contributor.advisorKlenková, Jiřina
dc.creatorEliášová, Veronika
dc.date.accessioned2024-09-24T06:37:53Z
dc.date.available2024-09-24T06:37:53Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/192777
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá logopedickou problematikou, která zjišťuje pragmatické jazykové dovednosti u dětí s vývojovou dysfázií v předškolním věku. Zaměřena je především na oblasti neverbální komunikace, konverzačních a sociálních dovedností. Tyto oblasti pragmatické jazykové roviny jsou hodnoceny pomocí nově vytvořeného dotazníku s názvem Dotazník pragmatických jazykových dovedností (pro rodiče). Teoretická část práce se zabývá komunikací, ontogenetickým vývojem řeči, jednotlivými jazykovými rovinami a komunikačními dovednostmi předškolních dětí. Podrobně se věnuje také neurovývojovým poruchám, zejména vývojové dysfázii, která je v práci vymezena z hlediska definice, etiologie, symptomatologie, typologie, diagnostických a terapeutických postupů a možných komorbidit. Poslední kapitola v teoretické části se zabývá pragmatickými jazykovými dovednostmi. Je zde vyzdvižena důležitost jejich rozvoje vzhledem k důležitosti pro budování mezilidských vztahů a schopnosti sociální interakce, která je běžnou denní součástí života. V praktické části práce je představeno výzkumné šetření. Jedná se o výzkum kvantitativního charakteru, který je doplněn o poznatky klinických logopedek, podílejících se na výzkumu. Výzkumný vzorek použitelný pro vyhodnocení tvoří sto dotazníků vyplněných rodiči, kteří v něm hodnotí...cs_CZ
dc.description.abstractThe diploma thesis deals with speech therapy issues that determine pragmatic language skills in children with developmental dysphasia in preschool age. It is mainly focused on the areas of non-verbal communication, conversational and social skills. These areas of the pragmatic language level are assessed using a newly created questionnaire called the Pragmatic Language Skills Questionnaire (for parents). The theoretical part of the work deals with communication, ontogenetic development of speech, individual language levels and communication skills of preschool children. It also deals in detail with neurodevelopmental disorders, especially developmental dysphasia, which is defined in the thesis in terms of definition, etiology, symptomatology, typology, diagnostic and therapeutic procedures and possible comorbidities. The last chapter in the theoretical part deals with pragmatic language skills. The importance of their development is highlighted here due to the importance for building interpersonal relationships and the ability of social interaction, which is a normal daily part of life. A research investigation is presented in the practical part of the work. It is quantitative research, which is supplemented by the knowledge of clinical speech therapists participating in the research. The research...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectdevelopmental dysphasiaen_US
dc.subjectneurodevelopmental disordersen_US
dc.subjectpragmatic levelen_US
dc.subjectdiagnosisen_US
dc.subjectpreschool ageen_US
dc.subjectvývojová dysfáziecs_CZ
dc.subjectneurovývojové poruchycs_CZ
dc.subjectpragmatická rovinacs_CZ
dc.subjectdiagnostikacs_CZ
dc.subjectpředškolní věkcs_CZ
dc.titlePragmatická jazyková rovina u dětí s vývojovou dysfáziícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-03
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId263522
dc.title.translatedPragmatic language level in children with developmental dysphasiaen_US
dc.contributor.refereeKorandová, Zuzana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeech Therapyen_US
thesis.degree.disciplineLogopediecs_CZ
thesis.degree.programSpeech Therapyen_US
thesis.degree.programLogopediecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csLogopediecs_CZ
uk.degree-discipline.enSpeech Therapyen_US
uk.degree-program.csLogopediecs_CZ
uk.degree-program.enSpeech Therapyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá logopedickou problematikou, která zjišťuje pragmatické jazykové dovednosti u dětí s vývojovou dysfázií v předškolním věku. Zaměřena je především na oblasti neverbální komunikace, konverzačních a sociálních dovedností. Tyto oblasti pragmatické jazykové roviny jsou hodnoceny pomocí nově vytvořeného dotazníku s názvem Dotazník pragmatických jazykových dovedností (pro rodiče). Teoretická část práce se zabývá komunikací, ontogenetickým vývojem řeči, jednotlivými jazykovými rovinami a komunikačními dovednostmi předškolních dětí. Podrobně se věnuje také neurovývojovým poruchám, zejména vývojové dysfázii, která je v práci vymezena z hlediska definice, etiologie, symptomatologie, typologie, diagnostických a terapeutických postupů a možných komorbidit. Poslední kapitola v teoretické části se zabývá pragmatickými jazykovými dovednostmi. Je zde vyzdvižena důležitost jejich rozvoje vzhledem k důležitosti pro budování mezilidských vztahů a schopnosti sociální interakce, která je běžnou denní součástí života. V praktické části práce je představeno výzkumné šetření. Jedná se o výzkum kvantitativního charakteru, který je doplněn o poznatky klinických logopedek, podílejících se na výzkumu. Výzkumný vzorek použitelný pro vyhodnocení tvoří sto dotazníků vyplněných rodiči, kteří v něm hodnotí...cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis deals with speech therapy issues that determine pragmatic language skills in children with developmental dysphasia in preschool age. It is mainly focused on the areas of non-verbal communication, conversational and social skills. These areas of the pragmatic language level are assessed using a newly created questionnaire called the Pragmatic Language Skills Questionnaire (for parents). The theoretical part of the work deals with communication, ontogenetic development of speech, individual language levels and communication skills of preschool children. It also deals in detail with neurodevelopmental disorders, especially developmental dysphasia, which is defined in the thesis in terms of definition, etiology, symptomatology, typology, diagnostic and therapeutic procedures and possible comorbidities. The last chapter in the theoretical part deals with pragmatic language skills. The importance of their development is highlighted here due to the importance for building interpersonal relationships and the ability of social interaction, which is a normal daily part of life. A research investigation is presented in the practical part of the work. It is quantitative research, which is supplemented by the knowledge of clinical speech therapists participating in the research. The research...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV