dc.contributor.advisor | Kotvová, Miroslava | |
dc.creator | Peprná, Kristýna | |
dc.date.accessioned | 2024-09-24T06:38:16Z | |
dc.date.available | 2024-09-24T06:38:16Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/192779 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá se možnostmi rozvoje komunikačních schopností dítěte se sluchovým postižením v kontextu slyšícího prostředí. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část anatomicky popisuje sluchový aparát a vymezuje objektivní a subjektivní metody vyšetření sluchu. Dále pohlíží na sluchovou problematiku z oblasti etiologie, symptomatologie, diagnostiky a klasifikace. Popisuje, jakým způsobem se vyvíjí dítě se sluchovým postižením, jazykově i sociálně, a jaký vliv na tento proces má slyšící rodinné prostředí. Cílem teoretické části diplomové práce je zdůraznit význam rané intervence v kontextu vývoje jazyka a výběru vhodného komunikačního systému a dále také představit možnosti podpory ze strany institucí, ať už se jedná o logopedickou péči či speciálně pedagogická centra. V praktické části je zvolen kvalitativní přístup za použití designu případové studie. Sběr dat byl proveden prostřednictvím metody polostrukturovaných rozhovorů, které byly uskutečněny s pěti matkami dětí se sluchovým postižením. Dvě děti jsou implantovány bilaterálně, dvě děti mají oboustranně sluchadla a jedno dítě má na levém uchu sluchadlo a na pravém kochleární implantát, přičemž jejich věkové rozmezí je od jednoho roku do šesti let. Analýza dat byla uskutečněna prostřednictvím... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The thesis is focused on the development of communication skills of a child with hearing impairment in the context of a hearing environment. The thesis is divided into a theoretical part and a practical part. The theoretical part anatomically describes the hearing apparatus and defines objective and subjective methods of hearing examination. It also looks at hearing issues in terms of aetiology, symptomatology, diagnosis and classification. It describes how a child with a hearing impairment develops, both linguistically and socially, and how the hearing family environment influences this process. The aim of the theoretical part of the thesis is to highlight the importance of early intervention in the context of language development and the choice of an appropriate communication system, as well as to present the possibilities of support from institutions, whether they are speech therapy or special education centres. In the empirical part, a qualitative approach was chosen using a case study design. The method of data collection was a semi-structured interview, which was conducted with five mothers of children with hearing impairment. Two children are implanted bilaterally, two children have hearing aids bilaterally and one child has a hearing aid in the left ear and a cochlear implant in the right... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Communication | en_US |
dc.subject | communication system | en_US |
dc.subject | early care | en_US |
dc.subject | family | en_US |
dc.subject | hearing impairment | en_US |
dc.subject | child | en_US |
dc.subject | oral communication | en_US |
dc.subject | sign language | en_US |
dc.subject | Dítě | cs_CZ |
dc.subject | Komunikace | cs_CZ |
dc.subject | komunikační systém | cs_CZ |
dc.subject | orální komunikace | cs_CZ |
dc.subject | raná péče | cs_CZ |
dc.subject | rodina | cs_CZ |
dc.subject | sluchové postižení | cs_CZ |
dc.subject | znakový jazyk | cs_CZ |
dc.title | Rozvoj komunikačních schopností dítěte se sluchovým postižením ve slyšící rodině | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-03 | |
dc.description.department | Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 271649 | |
dc.title.translated | Development of communication abilities of a child with hearing impaiment in a hearing family | en_US |
dc.contributor.referee | Komorná, Marie | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Speech Therapy | en_US |
thesis.degree.discipline | Logopedie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Speech Therapy | en_US |
thesis.degree.program | Logopedie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Logopedie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Speech Therapy | en_US |
uk.degree-program.cs | Logopedie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Speech Therapy | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá se možnostmi rozvoje komunikačních schopností dítěte se sluchovým postižením v kontextu slyšícího prostředí. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část anatomicky popisuje sluchový aparát a vymezuje objektivní a subjektivní metody vyšetření sluchu. Dále pohlíží na sluchovou problematiku z oblasti etiologie, symptomatologie, diagnostiky a klasifikace. Popisuje, jakým způsobem se vyvíjí dítě se sluchovým postižením, jazykově i sociálně, a jaký vliv na tento proces má slyšící rodinné prostředí. Cílem teoretické části diplomové práce je zdůraznit význam rané intervence v kontextu vývoje jazyka a výběru vhodného komunikačního systému a dále také představit možnosti podpory ze strany institucí, ať už se jedná o logopedickou péči či speciálně pedagogická centra. V praktické části je zvolen kvalitativní přístup za použití designu případové studie. Sběr dat byl proveden prostřednictvím metody polostrukturovaných rozhovorů, které byly uskutečněny s pěti matkami dětí se sluchovým postižením. Dvě děti jsou implantovány bilaterálně, dvě děti mají oboustranně sluchadla a jedno dítě má na levém uchu sluchadlo a na pravém kochleární implantát, přičemž jejich věkové rozmezí je od jednoho roku do šesti let. Analýza dat byla uskutečněna prostřednictvím... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis is focused on the development of communication skills of a child with hearing impairment in the context of a hearing environment. The thesis is divided into a theoretical part and a practical part. The theoretical part anatomically describes the hearing apparatus and defines objective and subjective methods of hearing examination. It also looks at hearing issues in terms of aetiology, symptomatology, diagnosis and classification. It describes how a child with a hearing impairment develops, both linguistically and socially, and how the hearing family environment influences this process. The aim of the theoretical part of the thesis is to highlight the importance of early intervention in the context of language development and the choice of an appropriate communication system, as well as to present the possibilities of support from institutions, whether they are speech therapy or special education centres. In the empirical part, a qualitative approach was chosen using a case study design. The method of data collection was a semi-structured interview, which was conducted with five mothers of children with hearing impairment. Two children are implanted bilaterally, two children have hearing aids bilaterally and one child has a hearing aid in the left ear and a cochlear implant in the right... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |