Efektivita použití adaptivního e-booku na chemické výpočty jako studijní opory pro studenty prvního ročníku učitelství chemie
The effectiveness of using an adaptive e-book on chemical calculations as a learning support for freshman chemistry teacher students
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/192794/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192794Identifikátory
SIS: 258762
Kolekce
- Kvalifikační práce [19336]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tóthová, Martina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství chemie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra chemie a didaktiky chemie
Datum obhajoby
3. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Chemické výpočty, adaptativní e-book, výuka chemieKlíčová slova (anglicky)
Chemical calculations, adaptive e-book, teaching of chemistryTato diplomová práce zkoumá využití adaptativního e-booku. Hlavním cílem této práce je analyzovat dopad "Adaptativního e-booku pro podporu výuky chemických výpočtů principem převrácené třídy" v rámci kurzu "Úvod do studia chemie", jako doporučeného studijního zdroje. Na základě pretestu provedeného dle metodiky Ruska et al (2021) byli identifikováni velmi úspěšní a méně úspěšní studenti v oblasti řešení chemických výpočtů. Vzorku z nich (N = 10) byl poskytnut adaptativní e-book jako opora při studiu chemických výpočtů. Na konci semestru byl proveden posttest, kterým byla opět ověřována schopnost studentů řešit chemické výpočty. Následně byl s každým respondentem proveden rozhovor. Respondenti k jednotlivým kapitolám e-booku vyjadřovali své názory, způsob práce s ním a poskytovali vnímané možnosti zlepšení tak, aby pro ně opora byla efektivnější. Získané výsledky byly analyzovány a vyhodnoceny s ohledem na efekt využití adaptativního e-booku měřený jako posun studentů mezi pretestem a posttestem. Na základě zjištěných závěrů byly navrženy možné úpravy a rozšíření první verze e-booku s cílem zlepšit jeho efekt na učení studujících. Zároveň byly diskutovány možnosti integrování adaptativního e-booku do výuky chemie na vysokých školách, zejména v rámci programů zaměřených na vzdělávání.
This thesis explores the use of an adaptive e-book. The main aim of this work is to analyze the impact of the "Adaptive E-book for Supporting the Teaching of Chemical Calculations by the Flipped Classroom Principle" within the course "Introduction to Chemistry Studies" as a recommended study resource. Based on a pre-test conducted according to the methodology of Ruska et al. (2021), highly successful and less successful students in the area of solving chemical calculations were identified. A sample of them (N = 10) was provided with the adaptive e-book as a support tool for studying chemical calculations. At the end of the semester, a post-test was conducted to again verify the students' ability to solve chemical calculations. Subsequently, an interview was conducted with each respondent. Respondents expressed their opinions on individual chapters of the e-book, their methods of working with it, and provided perceived opportunities for improvement to make the support more effective for them. The obtained results were analyzed and evaluated concerning the effect of using the adaptive e- book, measured as the students progress between the pre-test and post-test. Based on the findings, possible modifications and expansions of the first version of the e-book were proposed to improve its impact on...