dc.contributor.advisor | Smetáčková, Irena | |
dc.creator | Novák, Adam | |
dc.date.accessioned | 2024-09-26T06:38:18Z | |
dc.date.available | 2024-09-26T06:38:18Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/192843 | |
dc.description.abstract | Předkládaná bakalářská práce se zabývá zkušenostmi rodičů transgender dětí, jejím hlavním cílem bylo těmto zkušenostem blíže porozumět. Konkrétně se výzkum zaměřoval na období po coming outu dítěte a na to, jakým způsobem se rodiče se zjištěním, že je jejich dítě transgender, vyrovnávají. Teoretická část práce představuje základní pojmy, koncepty a dosavadní poznatky týkající se transgender tematiky, a to právě s důrazem na kontext rodičů transgender dětí. Část empirická vychází z kvalitativního výzkumu realizovaného prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů se šesti rodiči transgender dětí. Analýza a interpretace získaných dat proběhly pomocí tematické analýzy. Ukázalo se, že vedle jiných reakcí (vzpomínání na období před coming outem, hledání potenciálních příčin) se u rodičů v souvislosti s coming outem jejich dítěte objevují také nejrůznější emoce (šok, zmatení, překvapení, lítost či obavy). V průběhu vyrovnávání se se skutečností, že je jejich dítě transgender, bývá rodičům oporou mimo jiné odborná pomoc, a to například v podobě podpůrných skupin. Zdrojem opory, zároveň ale i významným stresorem, mohou být další vztahy rodiče (například s druhým rodičem, prarodiči či sourozencem transgender dítěte). Důležitým protektivním faktorem se pro rodiče zdá být dostatek času či přístup k... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This bachelor's thesis focuses on the experience of parents of transgender children. Its primary aim was to understand this experience more closely. Specifically, the research concentrated on the period after the child's coming out and on how parents cope with the fact that their child is transgender. The theoretical part introduces basic terms, concepts, and existing research in this area, with an emphasis on the context of the parents of transgender children. The empirical part is based on qualitative research conducted using semi-structured interviews with six parents of transgender children. The analysis and interpretation of the collected data was carried out by means of thematic analysis. The research showed that apart from other reactions (thinking back to the time before coming out, thinking about potential causes), parents experience various emotions (shock, confusion, surprise, regret, or fear) connected to their child's coming out. During the process of coming to terms with the fact that their child is transgender, some parents seek professional help, for example support groups. Parents' other relationships (for instance with the other parent, grandparents, or siblings of the transgender child) can serve both as a source of support and a significant stressor. Having enough time and... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | gender identity | en_US |
dc.subject | gender incongruence | en_US |
dc.subject | transgender | en_US |
dc.subject | coming out | en_US |
dc.subject | parental coping | en_US |
dc.subject | genderová identita | cs_CZ |
dc.subject | genderový nesoulad | cs_CZ |
dc.subject | transgender | cs_CZ |
dc.subject | coming out | cs_CZ |
dc.subject | coping | cs_CZ |
dc.title | Sekundární coming out rodičů transgender dětí | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-03 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 269897 | |
dc.title.translated | Secondary coming out of parents of transgender children | en_US |
dc.contributor.referee | Francová, Veronika | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology with special pedagogy extension | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology with special pedagogy extension | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Předkládaná bakalářská práce se zabývá zkušenostmi rodičů transgender dětí, jejím hlavním cílem bylo těmto zkušenostem blíže porozumět. Konkrétně se výzkum zaměřoval na období po coming outu dítěte a na to, jakým způsobem se rodiče se zjištěním, že je jejich dítě transgender, vyrovnávají. Teoretická část práce představuje základní pojmy, koncepty a dosavadní poznatky týkající se transgender tematiky, a to právě s důrazem na kontext rodičů transgender dětí. Část empirická vychází z kvalitativního výzkumu realizovaného prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů se šesti rodiči transgender dětí. Analýza a interpretace získaných dat proběhly pomocí tematické analýzy. Ukázalo se, že vedle jiných reakcí (vzpomínání na období před coming outem, hledání potenciálních příčin) se u rodičů v souvislosti s coming outem jejich dítěte objevují také nejrůznější emoce (šok, zmatení, překvapení, lítost či obavy). V průběhu vyrovnávání se se skutečností, že je jejich dítě transgender, bývá rodičům oporou mimo jiné odborná pomoc, a to například v podobě podpůrných skupin. Zdrojem opory, zároveň ale i významným stresorem, mohou být další vztahy rodiče (například s druhým rodičem, prarodiči či sourozencem transgender dítěte). Důležitým protektivním faktorem se pro rodiče zdá být dostatek času či přístup k... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This bachelor's thesis focuses on the experience of parents of transgender children. Its primary aim was to understand this experience more closely. Specifically, the research concentrated on the period after the child's coming out and on how parents cope with the fact that their child is transgender. The theoretical part introduces basic terms, concepts, and existing research in this area, with an emphasis on the context of the parents of transgender children. The empirical part is based on qualitative research conducted using semi-structured interviews with six parents of transgender children. The analysis and interpretation of the collected data was carried out by means of thematic analysis. The research showed that apart from other reactions (thinking back to the time before coming out, thinking about potential causes), parents experience various emotions (shock, confusion, surprise, regret, or fear) connected to their child's coming out. During the process of coming to terms with the fact that their child is transgender, some parents seek professional help, for example support groups. Parents' other relationships (for instance with the other parent, grandparents, or siblings of the transgender child) can serve both as a source of support and a significant stressor. Having enough time and... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |