Žádný déšť, žádné květiny. Environmentální rozměr výtvarné výchovy.
No Rain, No Flowers. Environmental Dimension of Art Education.
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192847Identifikátory
SIS: 257341
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Novotná, Magdalena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
4. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
přírodní pigment, krajina, cesta, vztahy, ekologie, malba, udržitelnostKlíčová slova (anglicky)
natural pigment, landscape, journey, relationship, ecology, painting, sustainabilityBakalářská práce se věnuje environmentální dimenzi umění a úvahám, jak skrze uměleckou činnosti reflektovat otázky udržitelnosti a zodpovědnosti vůči přírodě. Práce je rozdělena na teoretickou, praktickou a didaktickou část. V teoretické části se zabývám myšlenkami spjatými s přírodou a úvahami nad udržitelností, propojením přírody s uměním. Zmiňuji také osobnosti, které historicky ovlivnily přemýšlení o přírodě. Dále se věnuji umělcům, kteří pracují s přírodními materiály. V praktické části popisuji situaci mé blízké osoby a prezentuji naši společnou roční práci s přírodními pigmenty. Popisuji naši cestu prostřednictvím vytvořeného autorského deníku. V didaktické části popisuji tři aktivity, které jsem realizovala v Mateřské škole s dětmi během prázdnin, a propojení výtvarné výchovy s environmentální výchovou. KLÍČOVÁ SLOVA Přírodní pigment, krajina, cesta, vztahy, ekologie, malba, udržitelnost
The bachelor's thesis explores the environmental dimension of art and considerations of how to reflect issues of sustainability and responsibility towards nature through artistic practice. The work is divided into theoretical, practical and didactic parts. In the theoretical part, I explore ideas related to nature and reflections on sustainability, the connection between nature and art. I also mention historical figures who influenced thinking about nature. Furthermore, I focus on artists who work with natural materials. In the practical part, I describe the situation of my close friend and present our joint year-long work with natural pigments. I describe our journey through a diary, witch we created, in which we wrote down our thoughts over the course of a year, reflecting on the process of creating our natural paintings. In the didactic part, I describe three activities I conducted in a kindergarten with children during the holidays, and the integration of art education with environmental education. KEYWORDS Natural Pigment, landscape, journey, relationship, ecology, painting, sustainability