Postoje učitelů k žákům s poruchou autistického spektra na základních školách a víceletých gymnáziích
Teachers Attitudes towards Pupils with Autism Spectrum Disorder in Primary and Secondary Schools
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192848Identifikátory
SIS: 261406
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kučerová, Olga
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
3. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Porucha autistického spektra (PAS), Neurovývojové poruchy, Postoje, Inkluzivní vzdělávání, Vzdělávání žáků s PAS, Žáci, UčiteléKlíčová slova (anglicky)
Autism spectrum disorder (ASD), Neurodevelopmental disorders, Attitudes, Inclusive education, Education of students with ASD, Pupils, TeachersTato bakalářská práce zkoumá souvislosti mezi postoji učitelů ze základních škol a víceletých gymnázií k žákům s poruchou autistického spektra (PAS) a jejich zkušenostmi. Cílem práce bylo zmapovat vztahy mezi zkušenostmi učitelů s výukou žáků s PAS a jejich postoji k těmto žákům, a také prozkoumat vliv sociodemografických atributů učitelů na jejich postoje k těmto žákům. Kvantitativním výzkumem bylo zkoumáno, zda existuje rozdíl v postojích učitelů vůči žákům s PAS na základě jejich osobní zkušenosti s vyučováním těchto žáků. Dále se práce zaměřila na zjištění, zda odborné vzdělání a absolvování doplňujících kurzů ohledně integrace žáků s SVP, nebo kurzů zaměřených přímo na žáky s PAS, má vliv na postoje učitelů vůči žákům s poruchou autistického spektra. V neposlední řadě byly deskriptivní analýzou zjišťovány sociodemografické aspekty, které by mohly mít vliv na postoje vyučujících k žákům s PAS. Výsledky této práce ukázaly, že osobní zkušenost i absolvované kurzy nemají významný vliv na postoje vyučujících k žákům s autismem. To ale nekoresponduje s výsledky z jiných výzkumů na stejné, nebo podobné téma. Dále bylo nalezeno mnoho atributů, které mohou mít vliv na postoje učitelů k těmto žákům, jako například věk učitelů, jejich vzdělání, délka praxe a mnoho dalších. KLÍČOVÁ SLOVA porucha...
This bachelor thesis explores the relationship between the attitudes of primary and secondary school teachers towards pupils with autism spectrum disorder (ASD) and their experiences. The aim of the thesis was to map the relationships between teachers' experiences of teaching pupils with PAS and their attitudes towards these pupils, and to explore the influence of teachers' sociodemographic attributes on their attitudes towards these pupils. The quantitative research explored whether there is a difference in teachers' attitudes towards pupils with PAS based on their personal experience of teaching these pupils. Furthermore, to find out whether professional training and taking additional courses on the integration of pupils with SEN or courses specifically aimed at pupils with PAS has an impact on teachers' attitudes towards pupils with autism spectrum disorder. Finally, socio-demographic aspects that might influence teachers' attitudes towards pupils with PAS were identified through descriptive analysis. The results of this study showed that personal experience and courses taken did not have a significant effect on teachers' attitudes towards pupils with autism. However, this does not correspond with results from other research on the same or similar topic. Furthermore, many attributes were found...