Menšinový stres LGBTQ+ lidí na pracovišti
Minority Stress of LGBTQ+ People at the Workplace
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192883Identifikátory
SIS: 265100
Kolekce
- Kvalifikační práce [23751]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šípová, Ivana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
4. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
menšinový stres|LGBTQ+|pracovní psychologie|LGBTQ+ psychologie|diverzita rovnost a inkluzeKlíčová slova (anglicky)
minority stress|LGBTQ+|work psychology|LGBTQ+ psychology|diversity equity and inclusionTato diplomová práce se věnuje tématu menšinového stresu LGBTQ+ osob v prostředí práce a v kontextu iniciativ diverzity, rovnosti a inkluze. Teoretická část představuje teorii menšinového stresu a také iniciativy diverzity, rovnosti a inkluze. Výzkumná část pomocí kvalitativního výzkumu odpovídá na otázky, jak se menšinový stres projevuje na pracovišti a jak iniciativy diverzity, rovnosti a inkluze ovlivňují na pracovišti LGBTQ+ osoby. Vzorek tvoří celkem patnáct osob. Zjištění ukazují, že zejména menšinový stresor zastírání identity je pro LGBTQ+ pracovnictvo velkým tématem. Dále výzkum odhaluje i téma homonegativních zážitků v práci, zásadní roli vedení a také častého prosazování iniciativ diverzity samotnými LGBTQ+ lidmi nad rámec jejich běžné pracovní náplně. Samotné iniciativy byly hodnoceny participantstvem velmi kladně, pomáhaly tvořit sociální oporu, informovat a zviditelňovat LGBTQ+ témata a dodávat pocit bezpečí. Je však zásadní, aby bylo k jejich prosazování přistupováno citlivě. Výsledky tohoto výzkumu mohou sloužit jako základní stavební kámen pro následující vědecké bádání v oblasti LGBTQ+ zkušeností na pracovišti, která je v českém kontextu dosud nepříliš probádána.
This thesis explores the topic of minority stress for LGBTQ+ people in the work environment and in the context of diversity, equity and inclusion initiatives. The theoretical section introduces the theory of minority stress as well as diversity, equality and inclusion initiatives. The research section uses qualitative research to answer the questions of how minority stress manifests itself in the workplace and how diversity, equity and inclusion initiatives affect LGBTQ+ people in the workplace. The sample consists of a total of fifteen people. The findings show that the minority stressor of identity concealment in particular is a big issue for LGBTQ+ workers. Furthermore, the research also reveals the theme of homonegative experiences at work, the crucial role of leadership and the frequent promotion of diversity initiatives by LGBTQ+ people themselves beyond their normal job role. The initiatives themselves were rated very positively by the participants, helping to create social support, inform and raise the profile of LGBTQ+ issues and give a sense of security. However, it is essential that their advocacy is approached sensitively. The results of this research can serve as a building block for further scholarly research in the area of LGBTQ+ experiences in the workplace, which has not yet been...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Podpora LGBTQ studujících ze strany školního poradenského pracoviště
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOBryns, Tereza (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2023)Datum obhajoby: 5. 9. 2023The rigorous thesis deals with the topic of supportingLGBTQ students. The theoretical part of the thesis deals with the topic of identityin adolescence and the specific challenges faced by LGBTQ adolescents in this period. ... -
Podpora LGBTQ studujících ze strany školního poradenského pracoviště
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOMarková, Tereza (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022)Datum obhajoby: 16. 9. 2022The diploma thesis deals with the topic of supporting LGBTQ students. It describes the experiences of LGBTQ adolescents in the school environment and the different forms of support that can be provided to them in this ... -
Vývoj práv LGBTQ+ komunity ve Spojeném království v období vlády Margaret Thatcher
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOŠedinová, Barbora (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2023)Datum obhajoby: 6. 6. 2023