Zobrazit minimální záznam

Instruments of power in contemporary young adult dystopian literature (comparative analysis of the giver, divergent and the hunger games)
dc.contributor.advisorSoukupová, Klára
dc.creatorVlasáková, Lucie
dc.date.accessioned2024-09-26T06:49:09Z
dc.date.available2024-09-26T06:49:09Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/192886
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá současnou dystopickou literaturou pro mládež, konkrétně se práce věnuje prvním dílům třech knižních sérií - Dárce, Divergence, Hunger Games. Cílem práce je zhodnotit, jaké nástroje sloužící k udržování moci jsou v dystopických fikčních světech využívány a jakým způsobem je obyvatelstvo těchto světů udržováno v poslušnosti. Teoretická část práce se věnuje charakteristice young adult literatury a dystopie, uvádí jejich vymezení, vývoj a hlavní rysy. Analytická část se zabývá rozborem vybraných románů z hlediska nástrojů udržování moci a jejich následným porovnáním. V závěru práce hodnotí, jakým způsobem je v románech udržována stabilita nastoleného systému, a uvádí, v čem se díla shodují nebo liší a co tyto poznatky vypovídají o zobrazení dystopických motivů v textech young adult literatury. KLÍČOVÁ SLOVA dystopie, literatura pro mládež, nástroje moci, Dárce, Divergence, Hunger Gamescs_CZ
dc.description.abstractThis diploma thesis deals with contemporary young adult dystopian literature, specifically focusing on the first books in three series - The Giver, Divergent, The Hunger Games. The aim of the thesis is to assess what instruments of power are used in dystopian fictional worlds and how the population of these worlds is kept obedient. The theoretical part of the thesis addresses the characteristics of young adult literature and dystopia, outlines their definitions, development, and main features. The analytical part examines the selected novels in terms of the modes of control and compares them. In the conclusion the thesis evaluates how stability of the established system is maintained in the novels and states the similarities and differences between the works, and what these findings reveal about the portrayal of dystopian themes in young adult literature. KEYWORDS dystopia, young adult literature, instruments of power, The Giver, Divergent, The Hunger Gamesen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectdystopiaen_US
dc.subjectyoung adult literatureen_US
dc.subjectinstruments of poweren_US
dc.subjectThe Giveren_US
dc.subjectDivergenten_US
dc.subjectThe Hunger Gamesen_US
dc.subjectdystopiecs_CZ
dc.subjectliteratura pro mládežcs_CZ
dc.subjectnástroje mocics_CZ
dc.subjectDárcecs_CZ
dc.subjectDivergencecs_CZ
dc.subjectHunger Gamescs_CZ
dc.titleNástroje moci v současné dystopické literatuře pro mládež (komparativní analýza děl dárce, divergence a hunger games)cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-05
dc.description.departmentKatedra české literaturycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId260171
dc.title.translatedInstruments of power in contemporary young adult dystopian literature (comparative analysis of the giver, divergent and the hunger games)en_US
dc.contributor.refereeKomberec, Filip
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra české literaturycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá současnou dystopickou literaturou pro mládež, konkrétně se práce věnuje prvním dílům třech knižních sérií - Dárce, Divergence, Hunger Games. Cílem práce je zhodnotit, jaké nástroje sloužící k udržování moci jsou v dystopických fikčních světech využívány a jakým způsobem je obyvatelstvo těchto světů udržováno v poslušnosti. Teoretická část práce se věnuje charakteristice young adult literatury a dystopie, uvádí jejich vymezení, vývoj a hlavní rysy. Analytická část se zabývá rozborem vybraných románů z hlediska nástrojů udržování moci a jejich následným porovnáním. V závěru práce hodnotí, jakým způsobem je v románech udržována stabilita nastoleného systému, a uvádí, v čem se díla shodují nebo liší a co tyto poznatky vypovídají o zobrazení dystopických motivů v textech young adult literatury. KLÍČOVÁ SLOVA dystopie, literatura pro mládež, nástroje moci, Dárce, Divergence, Hunger Gamescs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis deals with contemporary young adult dystopian literature, specifically focusing on the first books in three series - The Giver, Divergent, The Hunger Games. The aim of the thesis is to assess what instruments of power are used in dystopian fictional worlds and how the population of these worlds is kept obedient. The theoretical part of the thesis addresses the characteristics of young adult literature and dystopia, outlines their definitions, development, and main features. The analytical part examines the selected novels in terms of the modes of control and compares them. In the conclusion the thesis evaluates how stability of the established system is maintained in the novels and states the similarities and differences between the works, and what these findings reveal about the portrayal of dystopian themes in young adult literature. KEYWORDS dystopia, young adult literature, instruments of power, The Giver, Divergent, The Hunger Gamesen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra české literaturycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV