dc.contributor.advisor | Soukupová, Klára | |
dc.creator | Vlasáková, Lucie | |
dc.date.accessioned | 2024-09-26T06:49:09Z | |
dc.date.available | 2024-09-26T06:49:09Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/192886 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zabývá současnou dystopickou literaturou pro mládež, konkrétně se práce věnuje prvním dílům třech knižních sérií - Dárce, Divergence, Hunger Games. Cílem práce je zhodnotit, jaké nástroje sloužící k udržování moci jsou v dystopických fikčních světech využívány a jakým způsobem je obyvatelstvo těchto světů udržováno v poslušnosti. Teoretická část práce se věnuje charakteristice young adult literatury a dystopie, uvádí jejich vymezení, vývoj a hlavní rysy. Analytická část se zabývá rozborem vybraných románů z hlediska nástrojů udržování moci a jejich následným porovnáním. V závěru práce hodnotí, jakým způsobem je v románech udržována stabilita nastoleného systému, a uvádí, v čem se díla shodují nebo liší a co tyto poznatky vypovídají o zobrazení dystopických motivů v textech young adult literatury. KLÍČOVÁ SLOVA dystopie, literatura pro mládež, nástroje moci, Dárce, Divergence, Hunger Games | cs_CZ |
dc.description.abstract | This diploma thesis deals with contemporary young adult dystopian literature, specifically focusing on the first books in three series - The Giver, Divergent, The Hunger Games. The aim of the thesis is to assess what instruments of power are used in dystopian fictional worlds and how the population of these worlds is kept obedient. The theoretical part of the thesis addresses the characteristics of young adult literature and dystopia, outlines their definitions, development, and main features. The analytical part examines the selected novels in terms of the modes of control and compares them. In the conclusion the thesis evaluates how stability of the established system is maintained in the novels and states the similarities and differences between the works, and what these findings reveal about the portrayal of dystopian themes in young adult literature. KEYWORDS dystopia, young adult literature, instruments of power, The Giver, Divergent, The Hunger Games | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | dystopia | en_US |
dc.subject | young adult literature | en_US |
dc.subject | instruments of power | en_US |
dc.subject | The Giver | en_US |
dc.subject | Divergent | en_US |
dc.subject | The Hunger Games | en_US |
dc.subject | dystopie | cs_CZ |
dc.subject | literatura pro mládež | cs_CZ |
dc.subject | nástroje moci | cs_CZ |
dc.subject | Dárce | cs_CZ |
dc.subject | Divergence | cs_CZ |
dc.subject | Hunger Games | cs_CZ |
dc.title | Nástroje moci v současné dystopické literatuře pro mládež (komparativní analýza děl dárce, divergence a hunger games) | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-05 | |
dc.description.department | Katedra české literatury | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 260171 | |
dc.title.translated | Instruments of power in contemporary young adult dystopian literature (comparative analysis of the giver, divergent and the hunger games) | en_US |
dc.contributor.referee | Komberec, Filip | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra české literatury | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zabývá současnou dystopickou literaturou pro mládež, konkrétně se práce věnuje prvním dílům třech knižních sérií - Dárce, Divergence, Hunger Games. Cílem práce je zhodnotit, jaké nástroje sloužící k udržování moci jsou v dystopických fikčních světech využívány a jakým způsobem je obyvatelstvo těchto světů udržováno v poslušnosti. Teoretická část práce se věnuje charakteristice young adult literatury a dystopie, uvádí jejich vymezení, vývoj a hlavní rysy. Analytická část se zabývá rozborem vybraných románů z hlediska nástrojů udržování moci a jejich následným porovnáním. V závěru práce hodnotí, jakým způsobem je v románech udržována stabilita nastoleného systému, a uvádí, v čem se díla shodují nebo liší a co tyto poznatky vypovídají o zobrazení dystopických motivů v textech young adult literatury. KLÍČOVÁ SLOVA dystopie, literatura pro mládež, nástroje moci, Dárce, Divergence, Hunger Games | cs_CZ |
uk.abstract.en | This diploma thesis deals with contemporary young adult dystopian literature, specifically focusing on the first books in three series - The Giver, Divergent, The Hunger Games. The aim of the thesis is to assess what instruments of power are used in dystopian fictional worlds and how the population of these worlds is kept obedient. The theoretical part of the thesis addresses the characteristics of young adult literature and dystopia, outlines their definitions, development, and main features. The analytical part examines the selected novels in terms of the modes of control and compares them. In the conclusion the thesis evaluates how stability of the established system is maintained in the novels and states the similarities and differences between the works, and what these findings reveal about the portrayal of dystopian themes in young adult literature. KEYWORDS dystopia, young adult literature, instruments of power, The Giver, Divergent, The Hunger Games | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra české literatury | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |