Jak si žáci osvojují pojmy? Používání mnemotechnických pomůcek žáků 2. stupně ZŠ
How do the students acquire concepts? The usage mnemonic aids for second grade elementary students
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/192922/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192922Identifikátory
SIS: 258081
Kolekce
- Kvalifikační práce [19333]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Starý, Karel
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
4. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
žák, paměť, kognitivní proces, mnemotechnika, český jazyk a literatura, učitel, intervence, evaluaceKlíčová slova (anglicky)
student, memory, cognitive process, mnemonics, czech language and literature, teacher, intervention, evaluationDiplomová práce s názvem "Jak si žáci osvojují pojmy? Používání mnemotechnických pomůcek žáků 2. stupně ZŠ" si klade za cíl zkoumat, jakými způsoby si žáci na druhém stupni základních škol osvojují pojmy a tvoří mnemotechnické pomůcky pro zapamatování si učiva, zejména v předmětu Český jazyk a literatura. Teoretická část diplomové práce představuje poznatky o kognitivních procesech a jejich vývoji u žáků staršího školního věku, dále z oblasti cílů ve vzdělávání a mnemotechniky. Praktická část diplomové práce popisuje výzkum, který bude proveden metodou intervencí a jejich následnou evaluací, bude zaměřen na žáky šesté třídy základní školy. Během intervencí budou žákům demonstrovány různé mnemotechnické pomůcky, které mohou při učení využívat. Výsledky výzkumu by měly vést k porozumění tomu, jak žáci na druhém stupni základních škol přemýšlí nad probíraným učivem, jak s ním pracují v případě, kdy je třeba si učivo zapamatovat; a jaký způsob učení se učiva těžko logicky odvoditelného je pro ně nejefektivnější. Dále by také výsledky výzkumu měly demonstrovat, jak jsou mnemotechnické pomůcky pro žáky druhého stupně ZŠ účinné a do jaké míry je hodnotí jako využitelné při učení se poznatků získaných ve vzdělávacím procesu. Poznatky z diplomové práce budou nabízet možnosti, jak se více adaptovat na způsob...
The diploma thesis entitled "How do the students acquire concepts? The usage mnemonic aids for second grade elementary students " aims to investigate the ways in which senior students of elementary schools acquire concepts and create mnemonic aids for memorizing the subject matter especially in the subject of Czech language and literature. The theoretical part of the thesis presents findings of cognitive procesess and their development in the senior students of the elementary school as well as from the field of goals in education and mnemonics.The practical part of the diploma thesis describes the research, which will be carried out using the method of interventions and their subsequent evaluation, will be focused on pupils of the sixth grade of elementary school. During the interventions, students will be shown various mnemonic aids that they can use during learning.The results of the research should lead to an understanding of how senior students elementary schools think about the discussed subject matter, how they work with it in the case when the subject matter needs to be memorized; and which way of learning subject matter, difficult to logically derive, is the most effective for them. Furthermore, the results of the research should also demonstrate how effective mnemonic aids are for senior...