The effect of social stress in virtual reality on emotional experience in patients with borderline personality disorder
Vliv sociálního stresu ve virtuální realitě na emoční prožívání pacientů s hraniční poruchou osobnosti
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192957Identifikátory
SIS: 260831
Kolekce
- Kvalifikační práce [23751]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Francová, Anna
Oponent práce
Zernerová, Lucie
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
4. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Hraniční porucha osobnosti (HPO)|Virtuální realita (VR)|Sociální stres|Emoční reaktivitaKlíčová slova (anglicky)
Borderline Personality Disorder (BPD)|Virtual Reality (VR)|Social Stress|Emotional ReactivityCílem diplomové práce je prozkoumat emoční reakce pacientů s hraniční poruchou osobnosti (HPO) ve srovnání s kontrolní skupinou při vystavení scénářům virtuální reality (VR) zobrazujícím sociálně stresující situace. Tyto scénáře, které obsahují sociální podněty, které vyvolávají pocity vyloučení, odmítnutí nebo ignorování. Zahrnují jak negativní, tak neutrální modality ve vlakovém kupé a v bance. Studie zkoumá rozdíly v copingových strategiích a potřebě sounáležitosti mezi pacienty s HPO a zdravými dobrovolníky v kontrolní skupině. Součástí je 20 pacientů s HPO a 21 zdravých dobrovolníků. Pomocí dotazníků, jako je Interpersonal Stress Coping Scale (ISCS) a Need Threat Scale (NTS), byly zjištěny významné rozdíly ve skóre potřeby sounáležitosti, přičemž kontrolní skupina dosahovala vyššího skóre než pacienti s HPO. Tento výsledek je diskutován v kontextu teorií, jako je Williamsonův model ostrakismu a koncept splittingu u pacientů s HPO. Nevýznamné výsledky pro skóre ISCS naznačují, že VR scénáře nemusely být dostatečně provokativní, aby vyvolaly maladaptivní copingové mechanismy u pacientů s HPO. Diskuze obsahuje metodologická hlediska, jako je použití sebehodnotících dotazníků a povaha VR scénářů. Diplomová práce je zakončena doporučeními pro budoucí výzkum, včetně použití dalších měření. Klíčová...
The aim of this thesis is to explore the emotional reactions of patients with Borderline Personality Disorder (BPD) compared to a healthy control group when exposed to virtual reality (VR) scenarios depicting socially stressful situations. These scenarios include social cues, which are designed to trigger feelings like exclusion, rejection, or ignorance. They include both negative and neutral modalities in a train compartment and a bank lobby. The study investigates differences in coping strategies and the need for belonging between BPD patients and healthy controls. The sample consists of 21 healthy controls and 20 BPD patients. Using measures such as the Interpersonal Stress Coping Scale (ISCS) and the Need Threat Scale (NTS), significant differences were found in the need for belonging scores, with healthy controls scoring higher than BPD patients. This finding is discussed in the context of theories like Williams' model of ostracism and the concept of splitting in BPD. Non-significant results for ISCS scores suggest that the VR scenarios may not have been sufficiently provocative to elicit maladaptive coping mechanisms in BPD patients. Methodological considerations, such as the use of self-report measures and the nature of the VR scenarios, are discussed. The thesis concludes with...