Preventivní program ,,Dobrodružství dospívání" z pohledu učitelů
The preventive program " Adolescence Adventure" from the teachers' point of view
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/193012/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193012Identifikátory
SIS: 256159
Kolekce
- Kvalifikační práce [23795]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klapálková, Veronika
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
3. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
primární prevence|preventivní program|sexuální výchova|dospívání|pedagog|kyberprostorKlíčová slova (anglicky)
primary prevention|prevention programme|sex education|adolescence|educator|cyberspaceTato diplomová práce se zabývá pohledem pedagogů vybraných škol na program Dobrodružství dospívání, který je zaměřen na specifickou primární prevenci v oblasti sexuálně rizikového chování a je určen žákům 5. či 6. tříd základních škol. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části je popsáno obecné rozdělení primární prevence a blíže specifikována prevence rizikového sexuálního chování. Dále práce rozebírá sexuální výchovu, kde jsou popsány cíle, pojetí sexuální výchovy na základních školách, role a kompetence sexuálního pedagoga a metodika sexuální výchovy. Další kapitoly se věnují dospívání, popisují biologické a psychologické změny, osobnostní a sociální rozvoj jedince, a vlivu digitálního prostředí na sexualitu v období dospívání, včetně témat jako pornografie, sexting a online sexuální predátoři. Cílem diplomové práce bylo zjistit, zdali je preventivní program Dobrodružství dospívání vhodně zacílený v oblasti sexuální prevence a získat zajímavé podněty, které by mohly být využity pro revizi tohoto programu. K výzkumnému šetření byla využita kvalitativní forma za pomoci polostrukturovaných rozhovorů, přičemž data byla analyzována pomocí otevřeného kódování. Obecně lze shrnout, že dle výpovědí pedagogů je preventivní program vhodně zacílený v oblasti sexuální prevence....
This thesis deals with the opinions of teachers from certain schools on the programme The Adventure of Adolescence, which is aimed at specific primary prevention in the field of risky sexual behaviour and is intended for pupils of the 5th or 6th grade. The paper is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part focuses on primary prevention, describing the general division of primary prevention and specifying the prevention of risky sexual behaviour. Furthermore, the thesis analyses sex education, where the objectives, the concept of sex education in primary schools, the role and competences of a sex educator and the methodology of sex education are described. Other chapters deal with adolescence, describing biological and psychological changes, personal and social development of the individual, and the impact of the digital environment on sexuality during adolescence, including topics such as pornography, sexting and online sexual predators. The aim of the thesis was to find out whether the prevention programme The Adventure of Adolescence is appropriately targeted in the field of sexual prevention and to obtain interesting incentives that could be used for the revision of this programme. A qualitative research design was used for the research using semi-structured...