Poslední zvonění jako příklad současného studentského karnevalu
The Final bell as an example of a contemporary student carnival
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/193063/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193063Identifikátory
SIS: 247140
Kolekce
- Kvalifikační práce [23778]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jagošová, Anna
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Etnologie a kulturní antropologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav etnologie a středoevropských a balkánských studií
Datum obhajoby
3. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
poslední zvonění|studentské slavnosti|Bachtin|karneval|přechodový rituál|humorKlíčová slova (anglicky)
the final bell|student festivities|Bakhtin|carnival|rite of passage|humourTato práce se zaměřuje na popis a analýzu kulturní praktiky posledního zvonění, což je studentská festivita, která probíhá na mnohých českých středních školách v poslední den výuky maturantů. Vychází z pozorování posledního zvonění na Gymnáziu Pardubice v letech 2022 a 2023, které je doplněné o zkušenosti autora z let 2008-2016. Pracuje také s informacemi získanými z rozhovorů s účastníky těchto posledních zvonění a se studenty a zaměstnanci dalších středních škol. Práce se zaměřuje zejména na dimenzi humoru a na karnevalové prvky této události, přičemž se konceptuálně opírá o teze knihy François Rabelais a lidová kultura středověku a renesance Michaila Bachtina a zhodnocuje, nakolik praktika posledního zvonění odpovídá bachtinovskému konceptu karnevalu.
This thesis focuses on description and analysis of cultural practice of the final bell, which is student festivity, that takes place on many Czech high schools during the last day of school for graduates. It is based on observations of the final bell of Gymnázium Pardubice in years 2022 and 2023, which is amended by author's experiences during years 2008-2016. Text also works with informations gathered via interviews with participants of these final bell events and with students and employees of other high schools. Thesis focuses mainly on the dimension of humour and carnivalesque elements of this event, whilst it conceptually leans on thesis of Mikhail Bakhtin book Rabelais and His World and evaluates to what extent the practise of the final bell matches Bakhtin's concept of carnival.