Vztah učitelů biologie ke zvířatům
The relationship of biology teachers to animals
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193084Identifiers
Study Information System: 233938
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Říhová, Dagmar
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Didaktika biologie, emoce, nebezpečí, nezdravá láska, odcizování se přírodě, odpor, štítivost, znechucení, strach, výuka, vztah, živá zvířataKeywords (English)
Didactics of biology, emotions, danger, unhealthy love, alienation from nature, disgust, shielding, fear, relationship, teaching, live animalsDiplomová práce je zaměřená na vztah českých učitelů a budoucích učitelů biologie ke zvířatům. Jejím cílem je popsat vztah učitelů a budoucích učitelů ke zvířatům a sledovat proměnné, které ho ovlivňují. Teoretická část popisuje roli učitele biologie ve vzdělávacím procesu a její dopad na žáky při utváření správného vztahu ke zvířatům. Představuje vzdělávání za pomoci zvířat, školní chovy, vliv živých zvířat na rozvoj žáků a jejich emoční prožívání (radost, láska nebo odpor, strach, fobie). Stručně je představena také legislativa vztahující se k tématu. Upozorňuje na skutečnost, že učitelův vztah ke zvířatům ovlivňuje žáky a formování jejich vztahu ke zvířatům. Výzkumná část vyhodnocuje vztah 180 učitelů a 121 budoucích učitelů biologie ke zvířatům na základě dotazníkového šetření realizovaného v letech 2023 a 2024 v České republice. Získaná data byla zpracována popisem a obvyklými statistickými metodami. Učitelé biologie mají ke zvířatům pozitivní vztah. Učitelé starších ročníků jsou více ochotni pitvat nebo připustit eradikaci invazních druhů. Nejoblíbenější je pes a nejméně oblíbené je klíště. Strach nejméně vzbuzuje morče a nejvíce pavouk. Všichni respondenti jsou ochotní zařazovat živá zvířata do výuky. KLÍČOVÁ SLOVA Didaktika biologie, emoce, nebezpečí, nezdravá láska, odcizování se přírodě,...
The thesis focuses on the relationship of Czech biology teachers to animals. It aims to describe the relationship of biology teachers and future biology teachers to animals and to observe the variables that influence it. The theoretical part describes the role of the biology teacher in the educational process and its impact on pupils in forming a proper relationship with animals. It presents animal education, school breeding, the influence of live animals on pupils' development and their emotional experience (joy, love, disgust, fear, phobia). Legislation related to the topic is also briefly introduced. It draws attention to the fact that the teacher's relationship with animals influences pupils and the formation of their relationship with animals. The research part evaluates the attitude of 180 biology teachers and 121 future biology teachers towards animals based on a questionnaire survey conducted in 2023 and 2024 in the Czech Republic. The collected data were processed by descriptive and usual statistical methods. Biology teachers have a positive attitude towards animals. Teachers of older grades are more willing to dissect or allow the eradication of invasive species. The most popular is the dog and the least popular is the tick. The guinea pig is the least feared and the spider the most...