Podpora čtenářství na 2. stupni ZŠ prostřednictvím zápisů o četbě
Supporting Reading at the Lower Secondary Level through Reading Journals
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/193122/thumbnail.png?sequence=9&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193122Identifikátory
SIS: 260481
Kolekce
- Kvalifikační práce [19333]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Laufková, Veronika
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství hudební výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
6. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
čtenářství, rozvoj čtenářství, literární výchova, literatura, záznamy o četbě, druhý stupeň ZŠKlíčová slova (anglicky)
readership, development of readership, literary education, literature, reading journals, lower secondary levelTato diplomová práce se zabývá čtenářstvím a jeho podporou prostřednictvím záznamu o četbě na druhém stupni základní školy. Cílem bylo zjistit, zda změna záznamu o četbě pomůže k rozvoji čtenářství, pokud možno také k důmyslnějšímu pochopení celého díla. Podklady byly získány na vybrané ZŠ na Praze 13, kde autorka práce vyučuje český jazyk. Výzkumným vzorkem byly její žáci, konkrétně žáci 8./9. ročníku (mezi školními lety 20222024) a žáci 6. ročníku (ve školním roce 2023/2024). Těmto třídám byl předložen zcela jiný seznam knih a nová forma záznamu o četbě. Po dobu dvou let byly práce vybírány a následně reflektovány prostřednictvím dotazníkového šetření a individuálních rozhovorů. Základ teoretické části tvoří kapitoly zabývající se čtenářstvím a jeho rozvojem, institucemi podporující čtenářství a procesem čtení v předškolním věku, prepubescentním a pubescentním věku. Teoretická část je také podložena šetřením PISA z roku 2018 a šetřením ČSI ve školním roce 2022/2023. Empirická část je založena na vlastním akčním výzkumu, který se opírá o dokumentaci záznamů o četbě (některé jsou uvedeny v přílohách), podrobném popisu jednotlivých úkolů, výsledcích dotazníkového šetření a na individuálních rozhovorech. Součástí empirické části je také objektivní a subjektivní reflexe výzkumu. Nevyřčeným, přesto...
In this diploma thesis, the focus is on reading and its support through the use of reading journals at the lower secondary level. The aim was to determine whether modifying the reading records could help in fostering a reading culture and, if possible, a more sophisticated understanding of the entire text. The data for the study was collected from selected elementary schools in Prague 13, where the author of the thesis teaches the Czech language. The research sample consisted of the author's students, specifically 8th and 9th graders (between the school years 2022-2024) and 6th-grade students (in the 2023/2024 school year). These classes were given a different list of books and a new format for their reading journals. Over two years, the works were selected and then analyzed through a questionnaire survey and individual interviews. The theoretical section covers topics such as reading and its development, organizations that support reading, and the reading process in preschool, pre-pubescent, and pubescent age. This section is backed by the PISA 2018 and ČSI surveys in the 2022/2023 school year. The empirical part is based on our action research, which involves documenting reading records (some of which are listed in the appendices), providing a detailed description of individual tasks, and...