dc.contributor.advisor | Vojíř, Karel | |
dc.creator | Dvořáková, Simona | |
dc.date.accessioned | 2024-09-27T06:40:47Z | |
dc.date.available | 2024-09-27T06:40:47Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/193123 | |
dc.description.abstract | Čtenářská a přírodovědná gramotnost a jejich úroveň hrají důležitou roli v rámci školní úspěšnosti žáků, ale i v životě dospělých. Můžeme je považovat za nezbytné pro aktivní zapojení se do společnosti. I když se těmto gramotnostem RVP ZV příliš nevěnuje, je jejich charakteristika je uvedena v příslušných vzdělávacích oblastech. Čtenářská a přírodovědná gramotnost se dají rozvíjet současně různými způsoby, a to i v rámci práce s odborným biologicky orientovaným textem. Diplomová práce se zabývá právě zjišťováním úrovně dovednosti vyhledávat informace v odborném biologickém textu napříč ročníky druhého stupně základní školy. Zjišťuje, jak se tato dovednost liší v závislosti na ročníku základní školy, pohlaví a v závislosti na tom, jestli informace v textu souvisejí s teoretickými východisky, metodologií anebo výsledky výzkumu. Data byla získána za pomoci dvou autorsky vytvořených testů, které vyplnilo 192 žáků navštěvujících druhý stupeň Základní školy T. G. Masaryka v Jihlavě. Následně byla vyhodnocena s pomocí Kruskal-Wallisova H testu. Významný rozdíl byl nalezen jen při porovnání šestého ročníku s ročníky ostatními, jelikož byli žáci šestého ročníku statisticky méně úspěšní. Statisticky signifikantně úspěšnější v porovnání s ostatními částmi byli žáci pouze ve vyhledávání informací spojených s... | cs_CZ |
dc.description.abstract | Reading and science literacy and their levels play an important role in students' success in school and in adult life. They can be seen as essential for active participation in society. Although the Basic Education Framework Curriculum makes little reference to these literacies, their characteristics are given in the relevant educational areas. Literacy in reading and science can be developed in different ways, including in the context of work with a specialist biology-oriented text. The main aim of this thesis is to investigate the level of information-seeking skills in a specialist biology text among students of the lower secondary school. It investigates how this skill varies by grade, gender and whether the information in the text is related to theoretical background, methodology or research findings. The data were obtained using two author-made tests completed by 192 students attending the lower secondary school of the school T. G. Masaryk in Jihlava. They were evaluated with the help of the Kruskal-Wallis H test. A significant difference was found only when comparing the sixth grade with the other grades. The sixth grade students were statistically less successful. Students were significantly more successful compared to other sections only in finding information related to the methodology.... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | specialized biology-oriented text | en_US |
dc.subject | reading literacy | en_US |
dc.subject | information retrieval skills | en_US |
dc.subject | international inquiry | en_US |
dc.subject | science literacy | en_US |
dc.subject | reflective questionnaire | en_US |
dc.subject | test | en_US |
dc.subject | odborný biologicky orientovaný text | cs_CZ |
dc.subject | čtenářská gramotnost | cs_CZ |
dc.subject | dovednost vyhledávat informace | cs_CZ |
dc.subject | mezinárodní šetření | cs_CZ |
dc.subject | přírodovědná gramotnost | cs_CZ |
dc.subject | reflektivní dotazník | cs_CZ |
dc.subject | test | cs_CZ |
dc.title | Dovednost žáků základní školy porozumět odbornému biologickému textu | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-06 | |
dc.description.department | Katedra biologie a environmentálních studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 258395 | |
dc.title.translated | The Ability of Lower Secondary School Students to Understand the Specialized Biological Texts | en_US |
dc.contributor.referee | Pavlasová, Lenka | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra biologie a environmentálních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Čtenářská a přírodovědná gramotnost a jejich úroveň hrají důležitou roli v rámci školní úspěšnosti žáků, ale i v životě dospělých. Můžeme je považovat za nezbytné pro aktivní zapojení se do společnosti. I když se těmto gramotnostem RVP ZV příliš nevěnuje, je jejich charakteristika je uvedena v příslušných vzdělávacích oblastech. Čtenářská a přírodovědná gramotnost se dají rozvíjet současně různými způsoby, a to i v rámci práce s odborným biologicky orientovaným textem. Diplomová práce se zabývá právě zjišťováním úrovně dovednosti vyhledávat informace v odborném biologickém textu napříč ročníky druhého stupně základní školy. Zjišťuje, jak se tato dovednost liší v závislosti na ročníku základní školy, pohlaví a v závislosti na tom, jestli informace v textu souvisejí s teoretickými východisky, metodologií anebo výsledky výzkumu. Data byla získána za pomoci dvou autorsky vytvořených testů, které vyplnilo 192 žáků navštěvujících druhý stupeň Základní školy T. G. Masaryka v Jihlavě. Následně byla vyhodnocena s pomocí Kruskal-Wallisova H testu. Významný rozdíl byl nalezen jen při porovnání šestého ročníku s ročníky ostatními, jelikož byli žáci šestého ročníku statisticky méně úspěšní. Statisticky signifikantně úspěšnější v porovnání s ostatními částmi byli žáci pouze ve vyhledávání informací spojených s... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Reading and science literacy and their levels play an important role in students' success in school and in adult life. They can be seen as essential for active participation in society. Although the Basic Education Framework Curriculum makes little reference to these literacies, their characteristics are given in the relevant educational areas. Literacy in reading and science can be developed in different ways, including in the context of work with a specialist biology-oriented text. The main aim of this thesis is to investigate the level of information-seeking skills in a specialist biology text among students of the lower secondary school. It investigates how this skill varies by grade, gender and whether the information in the text is related to theoretical background, methodology or research findings. The data were obtained using two author-made tests completed by 192 students attending the lower secondary school of the school T. G. Masaryk in Jihlava. They were evaluated with the help of the Kruskal-Wallis H test. A significant difference was found only when comparing the sixth grade with the other grades. The sixth grade students were statistically less successful. Students were significantly more successful compared to other sections only in finding information related to the methodology.... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra biologie a environmentálních studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |