Zobrazit minimální záznam

Psychological interventions for the Deaf: a dual perspective of the Deaf people and the experts
dc.contributor.advisorZábrodská, Kateřina
dc.creatorŠimralová, Kristýna
dc.date.accessioned2024-09-27T06:44:59Z
dc.date.available2024-09-27T06:44:59Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/193134
dc.description.abstractTato diplomová práce se věnuje tématu psychologických intervencí pro Neslyšící z pohledu Neslyšících klientů psychologických intervencí a z pohledu odborníků, kteří s Neslyšícími klienty pracují. Cílem této diplomové práce je zjistit, jak psychologické intervence prožívají Neslyšící a odborníci. Teoretická část se věnuje tématu Neslyšících jako jazykové a kulturní menšině, duševnímu zdraví Neslyšících a výzvám, kterým Neslyšící čelí. Dále se věnuje intervencím u osob s handicapem a u osob s odlišným kulturním zázemím. Další kapitola se zaměřuje na představení různých typů psychologických intervencí. Poslední kapitolou v teoretické části je kapitola zaměřená na psychologické intervence u Neslyšících. Výzkumná část se věnuje kvalitativnímu výzkumu, který proběhl formou polostrukturovaných rozhovorů s pěti Neslyšícími a s pěti odborníky. Pomocí tematické analýzy byla u obou skupin identifikována klíčová témata, prostřednictvím kterých Neslyšící a odborníci prožívají psychologické intervence. Na straně Neslyšících byla identifikována čtyři hlavní témata: osobní potřeba specifického intervenčního přístupu, důležitost odborníkových kvalit, role tlumočníka v intervenci a bariéry v intervencích. Na straně odborníků bylo identifikováno pět klíčových témat: diverzita profesních cest odborníků, tlumočník jako...cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis addresses the topic of psychological interventions for the Deaf from the perspective of Deaf clients and professionals working with Deaf clients. The aim of this thesis is to explore how psychological interventions are experienced by the Deaf and by professionals. The theoretical part discusses the Deaf as a linguistic and cultural minority, the mental health of the Deaf, and the challenges they face. It also covers interventions for individuals with disabilities and those with different cultural backgrounds. Another chapter focuses on presenting various types of psychological interventions. The last chapter of the theoretical part is dedicated to psychological interventions for the Deaf. The research part involves a qualitative study conducted through semi-structured interviews with five Deaf individuals and five professionals. Through thematic analysis, key themes were identified for both groups regarding their experiences with psychological interventions. On the side of the Deaf, four main themes were identified: the personal need for a specific intervention approach, the importance of the professional's qualities, the role of the interpreter in the intervention, and barriers in the interventions. On the side of the professionals, five key themes were identified: the diversity of...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectThe Deaf|deaf|psychological intervention|sign language|minorityen_US
dc.subjectNeslyšící|neslyšící|psychologická intervence|znakový jazyk|menšinacs_CZ
dc.titlePsychologické intervence pro Neslyšící: duální perspektiva Neslyšících a expertůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-06
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId260522
dc.title.translatedPsychological interventions for the Deaf: a dual perspective of the Deaf people and the expertsen_US
dc.contributor.refereeMikoška, Petr
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se věnuje tématu psychologických intervencí pro Neslyšící z pohledu Neslyšících klientů psychologických intervencí a z pohledu odborníků, kteří s Neslyšícími klienty pracují. Cílem této diplomové práce je zjistit, jak psychologické intervence prožívají Neslyšící a odborníci. Teoretická část se věnuje tématu Neslyšících jako jazykové a kulturní menšině, duševnímu zdraví Neslyšících a výzvám, kterým Neslyšící čelí. Dále se věnuje intervencím u osob s handicapem a u osob s odlišným kulturním zázemím. Další kapitola se zaměřuje na představení různých typů psychologických intervencí. Poslední kapitolou v teoretické části je kapitola zaměřená na psychologické intervence u Neslyšících. Výzkumná část se věnuje kvalitativnímu výzkumu, který proběhl formou polostrukturovaných rozhovorů s pěti Neslyšícími a s pěti odborníky. Pomocí tematické analýzy byla u obou skupin identifikována klíčová témata, prostřednictvím kterých Neslyšící a odborníci prožívají psychologické intervence. Na straně Neslyšících byla identifikována čtyři hlavní témata: osobní potřeba specifického intervenčního přístupu, důležitost odborníkových kvalit, role tlumočníka v intervenci a bariéry v intervencích. Na straně odborníků bylo identifikováno pět klíčových témat: diverzita profesních cest odborníků, tlumočník jako...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis addresses the topic of psychological interventions for the Deaf from the perspective of Deaf clients and professionals working with Deaf clients. The aim of this thesis is to explore how psychological interventions are experienced by the Deaf and by professionals. The theoretical part discusses the Deaf as a linguistic and cultural minority, the mental health of the Deaf, and the challenges they face. It also covers interventions for individuals with disabilities and those with different cultural backgrounds. Another chapter focuses on presenting various types of psychological interventions. The last chapter of the theoretical part is dedicated to psychological interventions for the Deaf. The research part involves a qualitative study conducted through semi-structured interviews with five Deaf individuals and five professionals. Through thematic analysis, key themes were identified for both groups regarding their experiences with psychological interventions. On the side of the Deaf, four main themes were identified: the personal need for a specific intervention approach, the importance of the professional's qualities, the role of the interpreter in the intervention, and barriers in the interventions. On the side of the professionals, five key themes were identified: the diversity of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantVysuček, Petr
dc.contributor.consultantHolubová, Kateřina
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV