dc.contributor.advisor | Kundrát, Josef | |
dc.creator | Beranová, Helena | |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T08:22:12Z | |
dc.date.available | 2024-11-29T08:22:12Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/193135 | |
dc.description.abstract | Důvěra v AI technologie se v poslední době ukazuje být určujícím faktorem pro jejich přijetí. Podle některých autorů může být tato důvěra dvojí, a to taková, která je jako ve člověka; a důvěra v technologie/funkčnost. Výzkumníci uvádí, že utváření důvěry souvisí mj. s tím, jak jsou technologie polidštěné neboli antropomorfizované. V naší práci jsme vytvořili videa, jejichž obsahem byla konverzace mezi uživatelem a agentem AI. Agent AI vystupoval celkem ve čtyřech podobách (bez vzhledu, jednoduchý vzhled, složitější vzhled a hlas) v inteligentní nebo neinteligentní formě. Naši respondenti, žáci 6.-9. tříd základních škol a nižších gymnázií (N = 300; z toho 48.7 % dívek, n = 146), následně hodnotili dvě náhodná videa, ve kterých odpovídali na otázky, jak vnímali lidskost agenta AI (Vzhled, Kognitivní a Emoční inteligence) a jak by mu důvěřovali (Důvěra jako ve člověka a Důvěra ve funkčnost). Porovnávali jsme dva modely regresní analýzy, jejichž závislou proměnnou byla v prvním případě Důvěra jako ve člověka a v případě druhém Důvěra ve funkčnost. Prediktory byly antropomorfní proměnné (Vzhled, Kognitivní a Emoční inteligence). Výsledky naší analýzy naznačují, že antropomorfní proměnné mají efekt především na Důvěru ve funkčnost, přičemž vysvětlovaly 70 % jejího rozptylu. Ukazuje se, že žáci důvěřují... | cs_CZ |
dc.description.abstract | Trust in AI technologies has recently emerged as a determining factor in their adoption. According to some authors, this trust can be twofold, namely one that is human-like; and second that is trust in the technology/functionality. Researchers suggest that the formation of trust is related to, among other things, how technologies are humanized or anthropomorphized. In our work, we created videos that featured a conversation between a user and an AI agent. The AI agent appeared in a total of four forms (no appearance, simple appearance, more complex appearance, and voice) in intelligent or unintelligent form. Our respondents, students in grades 6-9 in elementary and junior high schools (N = 300; 48.7 % of whom were girls, n = 146), subsequently rated two random videos in which they answered questions about their perception of the AI agent's humanness (Appearance, Cognitive and Emotional Intelligence) and how much they would trust it (Human - like trust and Trust in Functionality). We compared two regression analysis models whose dependent variable was Human - like trust in the first case and Trust in Functionality in the second case. The predictors were anthropomorphic variables (Appearance, Cognitive and Emotional Intelligence). The results of our analysis suggest that the anthropomorphic variables... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Artificial Intelligence|AI Trust|AI Anthropomorphization|AI Appearance|AI Cognitive Intelligence|AI Emotional Intelligence | en_US |
dc.subject | Umělá inteligence|Důvěra v AI|Antropomorfizace AI|Vzhled AI|Kognitivní inteligence AI|Emoční inteligence AI | cs_CZ |
dc.title | Důvěra v algoritmy ve vztahu k antropomorfním tendencím | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-06 | |
dc.description.department | Department of Psychology | en_US |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 268007 | |
dc.title.translated | Trust in algorithms in relation to anthropomorphic tendencies | en_US |
dc.contributor.referee | Urban, Kamila | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology | en_US |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Psychology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Důvěra v AI technologie se v poslední době ukazuje být určujícím faktorem pro jejich přijetí. Podle některých autorů může být tato důvěra dvojí, a to taková, která je jako ve člověka; a důvěra v technologie/funkčnost. Výzkumníci uvádí, že utváření důvěry souvisí mj. s tím, jak jsou technologie polidštěné neboli antropomorfizované. V naší práci jsme vytvořili videa, jejichž obsahem byla konverzace mezi uživatelem a agentem AI. Agent AI vystupoval celkem ve čtyřech podobách (bez vzhledu, jednoduchý vzhled, složitější vzhled a hlas) v inteligentní nebo neinteligentní formě. Naši respondenti, žáci 6.-9. tříd základních škol a nižších gymnázií (N = 300; z toho 48.7 % dívek, n = 146), následně hodnotili dvě náhodná videa, ve kterých odpovídali na otázky, jak vnímali lidskost agenta AI (Vzhled, Kognitivní a Emoční inteligence) a jak by mu důvěřovali (Důvěra jako ve člověka a Důvěra ve funkčnost). Porovnávali jsme dva modely regresní analýzy, jejichž závislou proměnnou byla v prvním případě Důvěra jako ve člověka a v případě druhém Důvěra ve funkčnost. Prediktory byly antropomorfní proměnné (Vzhled, Kognitivní a Emoční inteligence). Výsledky naší analýzy naznačují, že antropomorfní proměnné mají efekt především na Důvěru ve funkčnost, přičemž vysvětlovaly 70 % jejího rozptylu. Ukazuje se, že žáci důvěřují... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Trust in AI technologies has recently emerged as a determining factor in their adoption. According to some authors, this trust can be twofold, namely one that is human-like; and second that is trust in the technology/functionality. Researchers suggest that the formation of trust is related to, among other things, how technologies are humanized or anthropomorphized. In our work, we created videos that featured a conversation between a user and an AI agent. The AI agent appeared in a total of four forms (no appearance, simple appearance, more complex appearance, and voice) in intelligent or unintelligent form. Our respondents, students in grades 6-9 in elementary and junior high schools (N = 300; 48.7 % of whom were girls, n = 146), subsequently rated two random videos in which they answered questions about their perception of the AI agent's humanness (Appearance, Cognitive and Emotional Intelligence) and how much they would trust it (Human - like trust and Trust in Functionality). We compared two regression analysis models whose dependent variable was Human - like trust in the first case and Trust in Functionality in the second case. The predictors were anthropomorphic variables (Appearance, Cognitive and Emotional Intelligence). The results of our analysis suggest that the anthropomorphic variables... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
dc.contributor.consultant | Děchtěrenko, Filip | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |