Zobrazit minimální záznam

Trust in algorithms in relation to anthropomorphic tendencies
dc.contributor.advisorKundrát, Josef
dc.creatorBeranová, Helena
dc.date.accessioned2024-11-29T08:22:12Z
dc.date.available2024-11-29T08:22:12Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/193135
dc.description.abstractDůvěra v AI technologie se v poslední době ukazuje být určujícím faktorem pro jejich přijetí. Podle některých autorů může být tato důvěra dvojí, a to taková, která je jako ve člověka; a důvěra v technologie/funkčnost. Výzkumníci uvádí, že utváření důvěry souvisí mj. s tím, jak jsou technologie polidštěné neboli antropomorfizované. V naší práci jsme vytvořili videa, jejichž obsahem byla konverzace mezi uživatelem a agentem AI. Agent AI vystupoval celkem ve čtyřech podobách (bez vzhledu, jednoduchý vzhled, složitější vzhled a hlas) v inteligentní nebo neinteligentní formě. Naši respondenti, žáci 6.-9. tříd základních škol a nižších gymnázií (N = 300; z toho 48.7 % dívek, n = 146), následně hodnotili dvě náhodná videa, ve kterých odpovídali na otázky, jak vnímali lidskost agenta AI (Vzhled, Kognitivní a Emoční inteligence) a jak by mu důvěřovali (Důvěra jako ve člověka a Důvěra ve funkčnost). Porovnávali jsme dva modely regresní analýzy, jejichž závislou proměnnou byla v prvním případě Důvěra jako ve člověka a v případě druhém Důvěra ve funkčnost. Prediktory byly antropomorfní proměnné (Vzhled, Kognitivní a Emoční inteligence). Výsledky naší analýzy naznačují, že antropomorfní proměnné mají efekt především na Důvěru ve funkčnost, přičemž vysvětlovaly 70 % jejího rozptylu. Ukazuje se, že žáci důvěřují...cs_CZ
dc.description.abstractTrust in AI technologies has recently emerged as a determining factor in their adoption. According to some authors, this trust can be twofold, namely one that is human-like; and second that is trust in the technology/functionality. Researchers suggest that the formation of trust is related to, among other things, how technologies are humanized or anthropomorphized. In our work, we created videos that featured a conversation between a user and an AI agent. The AI agent appeared in a total of four forms (no appearance, simple appearance, more complex appearance, and voice) in intelligent or unintelligent form. Our respondents, students in grades 6-9 in elementary and junior high schools (N = 300; 48.7 % of whom were girls, n = 146), subsequently rated two random videos in which they answered questions about their perception of the AI agent's humanness (Appearance, Cognitive and Emotional Intelligence) and how much they would trust it (Human - like trust and Trust in Functionality). We compared two regression analysis models whose dependent variable was Human - like trust in the first case and Trust in Functionality in the second case. The predictors were anthropomorphic variables (Appearance, Cognitive and Emotional Intelligence). The results of our analysis suggest that the anthropomorphic variables...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectArtificial Intelligence|AI Trust|AI Anthropomorphization|AI Appearance|AI Cognitive Intelligence|AI Emotional Intelligenceen_US
dc.subjectUmělá inteligence|Důvěra v AI|Antropomorfizace AI|Vzhled AI|Kognitivní inteligence AI|Emoční inteligence AIcs_CZ
dc.titleDůvěra v algoritmy ve vztahu k antropomorfním tendencímcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-06
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId268007
dc.title.translatedTrust in algorithms in relation to anthropomorphic tendenciesen_US
dc.contributor.refereeUrban, Kamila
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDůvěra v AI technologie se v poslední době ukazuje být určujícím faktorem pro jejich přijetí. Podle některých autorů může být tato důvěra dvojí, a to taková, která je jako ve člověka; a důvěra v technologie/funkčnost. Výzkumníci uvádí, že utváření důvěry souvisí mj. s tím, jak jsou technologie polidštěné neboli antropomorfizované. V naší práci jsme vytvořili videa, jejichž obsahem byla konverzace mezi uživatelem a agentem AI. Agent AI vystupoval celkem ve čtyřech podobách (bez vzhledu, jednoduchý vzhled, složitější vzhled a hlas) v inteligentní nebo neinteligentní formě. Naši respondenti, žáci 6.-9. tříd základních škol a nižších gymnázií (N = 300; z toho 48.7 % dívek, n = 146), následně hodnotili dvě náhodná videa, ve kterých odpovídali na otázky, jak vnímali lidskost agenta AI (Vzhled, Kognitivní a Emoční inteligence) a jak by mu důvěřovali (Důvěra jako ve člověka a Důvěra ve funkčnost). Porovnávali jsme dva modely regresní analýzy, jejichž závislou proměnnou byla v prvním případě Důvěra jako ve člověka a v případě druhém Důvěra ve funkčnost. Prediktory byly antropomorfní proměnné (Vzhled, Kognitivní a Emoční inteligence). Výsledky naší analýzy naznačují, že antropomorfní proměnné mají efekt především na Důvěru ve funkčnost, přičemž vysvětlovaly 70 % jejího rozptylu. Ukazuje se, že žáci důvěřují...cs_CZ
uk.abstract.enTrust in AI technologies has recently emerged as a determining factor in their adoption. According to some authors, this trust can be twofold, namely one that is human-like; and second that is trust in the technology/functionality. Researchers suggest that the formation of trust is related to, among other things, how technologies are humanized or anthropomorphized. In our work, we created videos that featured a conversation between a user and an AI agent. The AI agent appeared in a total of four forms (no appearance, simple appearance, more complex appearance, and voice) in intelligent or unintelligent form. Our respondents, students in grades 6-9 in elementary and junior high schools (N = 300; 48.7 % of whom were girls, n = 146), subsequently rated two random videos in which they answered questions about their perception of the AI agent's humanness (Appearance, Cognitive and Emotional Intelligence) and how much they would trust it (Human - like trust and Trust in Functionality). We compared two regression analysis models whose dependent variable was Human - like trust in the first case and Trust in Functionality in the second case. The predictors were anthropomorphic variables (Appearance, Cognitive and Emotional Intelligence). The results of our analysis suggest that the anthropomorphic variables...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantDěchtěrenko, Filip
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV