Vegetativní rozmnožování rostlin ve výuce přírodopisu na ZŠ
Vegetative Propagation of Embryophytes in Biology Education in Elementary Schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193140Identifikátory
SIS: 260267
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Teodoridis, Vasilis
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
6. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Vegetativní rozmnožování rostlin, botanika, základní škola, učebnice přírodopisu, didaktické testy, pracovní listy, badatelsky orientovaná výuka, praktické vyučováníKlíčová slova (anglicky)
Vegetative plant reproduction, botany, secondary school, Biology textbooks, didactic tests, worksheets, inquiry-based teaching, practical teachingDiplomová práce Název: Vegetativní rozmnožování rostlin ve výuce přírodopisu na ZŠ Autor: Bc. Anežka Krajníková Vedoucí práce: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. ABSTRAKT Tato diplomová práce se zabývá vegetativním rozmnožováním rostlin ve výuce přírodopisu na základní škole. Nejprve je vymezen pojem vegetativní rozmnožování na základě odborné literatury. V další části je věnována pozornost tomu, jak je toto téma zpracováno v učebnicích přírodopisu pro 2. stupeň základní školy zaměřených na botaniku, zda je toto téma v učebnicích zmíněno a jakým způsobem je tato problematika řešena a zda je vše v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem. Dále byl vytvořen návrh výukového bloku na téma vegetativního rozmnožování rostlin. Součástí přípravy je pracovní list, kam žáci zaznamenávali svá pozorování. Téma bylo aplikováno na čtyřech druzích rostlin a to prakticky - žáci ve skupinách navrhli postup a namnožili svůj druh rostliny. Součástí práce jsou také didaktické pre-testy a post-testy. Ty byly žákům zadány před a po praktickém vyučování, aby bylo možné kvantitativně vyhodnotit, zda došlo k pozitivní změně na úrovni kognice. V poslední části je analyzováno, zda otázky zadané v testech byly k danému vyučování relevantní a jestli byly dobře formulovány. To bylo vyhodnoceno na základě normovaných koeficientů běžně v didaktice...
Thesis Title: Vegetative propagation of Embryophytes in Biology Education in Elementary Schools Author: Bc. Anežka Krajníková University supervisor: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. ABSTRACT This thesis deals with vegetative reproduction of plants in Biology in secondary school. Firstly, the concept of vegetative reproduction is defined based on scientific literature. The next section focuses on how this topic is covered in Biology textbooks in secondary school focusing on botany, whether the topic is mentioned in the textbooks, how the issue is addressed, and whether everything is in line with the Framework Educational Program (RVP). Furthermore, a lesson plan on the topic of vegetative reproduction of plants was created. As part of the plan, a worksheet was included where students recorded their observations. The topic was practically applied to four species of plants - students, working in groups, proposed a method and propagated their species of plant. The work also includes didactic pre-tests and post-tests. These were given to students before and after the practical lessons to quantitatively evaluate whether there was a positive change in their level of cognition. In the final part, it is analysed whether the questions given in the tests were relevant to the teaching and whether they were well formulated....