Rozvoj environmentální gramotnosti prostřednictvím výukového programu o rozdělávání ohně
Developing environmental literacy through an educational programme on fire-making
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/193152/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193152Identifikátory
SIS: 258441
Kolekce
- Kvalifikační práce [19333]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Svobodová, Silvie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
6. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Environmentální výchova, environmentální gramotnost, venkovní učení, venkovníprogram, místně zakotvené učeníKlíčová slova (anglicky)
Environmental education, environmental literacy, outdoor learning, outdoor program,place-based learningCílem diplomové práce je rozvoj environmentální gramotnosti žáků 2. stupně ZŠ a to v oblastech distribuce a využívání přírodních zdrojů, interakce člověka s prostředím a místo. Environmentální vzdělávání v dnešní době má za úkol vychovat environmentálně gramotného jedince, který bude schopen ve svém dospělém věku nabyté informace, dovednosti a postoje obhajovat a uplatnit při svém jednání a rozhodování. Prostředkem k tomuto cíli je vytvoření a praktické ověření výukového programu využívajícího téma rozdělávání ohně různými technikami. Navržený program byl realizován pětkrát celkem pro 80 žáků. Ověření programu proběhlo prostřednictvím testu, který žáci vyplnili před a po absolvování edukačního programu. Testy byly vyhodnoceny metodou otevřeného kódování. Bylo zjištěno, že absolvování edukačního programu mělo pozitivní vliv na environmentální gramotnost žáků a bylo prokázáno, že program je dobře použitelný ke stanovenému cíly.
The aim of the diploma thesis is to develop the environmental literacy of 2nd stage primary school pupils in the areas of distribution and use of natural resources, human interaction with the environment and place. Nowadays, environmental education has the task of raising an environmentally literate individual who will be able to defend and apply the information, skills and attitudes acquired in his adult life in his actions and decision making. The means to this end is the creation and practical verification of a teaching program using the topic of fire-making using various techniques. The proposed program was implemented five times for a total of 80 pupils. The verification of the program took place through a test that the pupils completed before and after completing the educational program. The tests were evaluated using the open coding method. It was found that completing the educational program had a positive effect on the pupils' environmental literacy and it was proven that the program is well applicable to the set goal.