Zobrazit minimální záznam

Reflection of the Subject Preconception in Studying Process in 6th Grade of Elementary School
dc.contributor.advisorDoležalová, Eliška
dc.creatorVocetková, Michaela
dc.date.accessioned2024-09-27T06:49:09Z
dc.date.available2024-09-27T06:49:09Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/193153
dc.description.abstractHlavním cílem práce Reflexe prekonceptu podmětu v 6. ročníku ZŠ je zmapovat, jakým způsobem žáci o větném členu podmět přemýšlí a jakým způsobem s ním pracují, dalším cílem je postihnout jaký slovní druh nejčastěji do pozice podmětu doplňují a zda dokáží pracovat s několikanásobným podmětem. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku konstruktivistické výuky a práci s prekoncepty ve výuce českého jazyka, dále na vymezení typologie podmětu, v poslední části se věnuje didaktickému zpracování podmětu v RVP ZV a učebnicích s ohledem na výuku podmětu na prvním i druhém stupni základní školy. Praktická část definuje realizaci výzkumné části, kdy pro zjištění prekonceptu podmětu byly vytvořeny tři úlohy, jež žáci individuálně vypracovávali a následně zodpovídali otázky na základě vytvořených polostrukturovaných rozhovorů. Pro tento výzkum bylo vybráno 50 žáků 6. ročníku základních škol v Praze. Z výzkumného šetření na základě analýz tří úloh vyplynulo, že žáci šestých ročníků vnímají podmět jako důležitý větný člen, který je nezbytný pro strukturu větné skladby. Nejčastěji do pozice podmětu doplňují substantiva nebo pronomina, práce s několikanásobným podmětem je problematická. Důležitou součástí vnímání podmětu se ukazuje práce s výchozím textem, na základě kterého žáci dokáží využívat své...cs_CZ
dc.description.abstractThe main goal of the work Reflection of the Subject Preconception in Studying Process in 6th Grade of Elementary School is to map how students think about subject as a sentence component and how they work with it, another goal was to find out which part of speech they most often utilize as the subject and whether they can work with multiple subjects. The theoretical part focuses on constructivist teaching and working with pre-concepts in the teaching of the Czech language, further on defining the typology of the subject, the last part focuses on the didactic treatment of the subject in RVP ZV and textbooks with regard to the teaching of the subject in the first and the second grade of elementary school. The practical part defines the implementation of the research part, when three tasks were created to find out the pre-concept of the subject, which the pupils worked out individually and then answered questions based on the created semi-structured interviews. 50 pupils of the 6th grade of elementary schools in Prague were selected for this research. Based on the analysis of three tasks, the research showed that sixth graders perceive the subject as an important part of the sentence, which is necessary for the structure of the sentence composition. Most often, nouns or pronouns are added to the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectconstructivismen_US
dc.subjectpreconceptionen_US
dc.subjectsubjecten_US
dc.subjectsyntactic relationsen_US
dc.subjectCzech languageen_US
dc.subjectkonstruktivismuscs_CZ
dc.subjectprekonceptcs_CZ
dc.subjectpodmětcs_CZ
dc.subjectsyntaktické vztahycs_CZ
dc.subjectčeský jazykcs_CZ
dc.titleReflexe prekonceptu podmětu ve výuce v 6. ročníku ZŠcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-06
dc.description.departmentKatedra českého jazykacs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId248705
dc.title.translatedReflection of the Subject Preconception in Studying Process in 6th Grade of Elementary Schoolen_US
dc.contributor.refereeChejnová, Pavla
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra českého jazykacs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csHlavním cílem práce Reflexe prekonceptu podmětu v 6. ročníku ZŠ je zmapovat, jakým způsobem žáci o větném členu podmět přemýšlí a jakým způsobem s ním pracují, dalším cílem je postihnout jaký slovní druh nejčastěji do pozice podmětu doplňují a zda dokáží pracovat s několikanásobným podmětem. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku konstruktivistické výuky a práci s prekoncepty ve výuce českého jazyka, dále na vymezení typologie podmětu, v poslední části se věnuje didaktickému zpracování podmětu v RVP ZV a učebnicích s ohledem na výuku podmětu na prvním i druhém stupni základní školy. Praktická část definuje realizaci výzkumné části, kdy pro zjištění prekonceptu podmětu byly vytvořeny tři úlohy, jež žáci individuálně vypracovávali a následně zodpovídali otázky na základě vytvořených polostrukturovaných rozhovorů. Pro tento výzkum bylo vybráno 50 žáků 6. ročníku základních škol v Praze. Z výzkumného šetření na základě analýz tří úloh vyplynulo, že žáci šestých ročníků vnímají podmět jako důležitý větný člen, který je nezbytný pro strukturu větné skladby. Nejčastěji do pozice podmětu doplňují substantiva nebo pronomina, práce s několikanásobným podmětem je problematická. Důležitou součástí vnímání podmětu se ukazuje práce s výchozím textem, na základě kterého žáci dokáží využívat své...cs_CZ
uk.abstract.enThe main goal of the work Reflection of the Subject Preconception in Studying Process in 6th Grade of Elementary School is to map how students think about subject as a sentence component and how they work with it, another goal was to find out which part of speech they most often utilize as the subject and whether they can work with multiple subjects. The theoretical part focuses on constructivist teaching and working with pre-concepts in the teaching of the Czech language, further on defining the typology of the subject, the last part focuses on the didactic treatment of the subject in RVP ZV and textbooks with regard to the teaching of the subject in the first and the second grade of elementary school. The practical part defines the implementation of the research part, when three tasks were created to find out the pre-concept of the subject, which the pupils worked out individually and then answered questions based on the created semi-structured interviews. 50 pupils of the 6th grade of elementary schools in Prague were selected for this research. Based on the analysis of three tasks, the research showed that sixth graders perceive the subject as an important part of the sentence, which is necessary for the structure of the sentence composition. Most often, nouns or pronouns are added to the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazykacs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV