dc.contributor.advisor | Doležalová, Eliška | |
dc.creator | Vocetková, Michaela | |
dc.date.accessioned | 2024-09-27T06:49:09Z | |
dc.date.available | 2024-09-27T06:49:09Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/193153 | |
dc.description.abstract | Hlavním cílem práce Reflexe prekonceptu podmětu v 6. ročníku ZŠ je zmapovat, jakým způsobem žáci o větném členu podmět přemýšlí a jakým způsobem s ním pracují, dalším cílem je postihnout jaký slovní druh nejčastěji do pozice podmětu doplňují a zda dokáží pracovat s několikanásobným podmětem. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku konstruktivistické výuky a práci s prekoncepty ve výuce českého jazyka, dále na vymezení typologie podmětu, v poslední části se věnuje didaktickému zpracování podmětu v RVP ZV a učebnicích s ohledem na výuku podmětu na prvním i druhém stupni základní školy. Praktická část definuje realizaci výzkumné části, kdy pro zjištění prekonceptu podmětu byly vytvořeny tři úlohy, jež žáci individuálně vypracovávali a následně zodpovídali otázky na základě vytvořených polostrukturovaných rozhovorů. Pro tento výzkum bylo vybráno 50 žáků 6. ročníku základních škol v Praze. Z výzkumného šetření na základě analýz tří úloh vyplynulo, že žáci šestých ročníků vnímají podmět jako důležitý větný člen, který je nezbytný pro strukturu větné skladby. Nejčastěji do pozice podmětu doplňují substantiva nebo pronomina, práce s několikanásobným podmětem je problematická. Důležitou součástí vnímání podmětu se ukazuje práce s výchozím textem, na základě kterého žáci dokáží využívat své... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The main goal of the work Reflection of the Subject Preconception in Studying Process in 6th Grade of Elementary School is to map how students think about subject as a sentence component and how they work with it, another goal was to find out which part of speech they most often utilize as the subject and whether they can work with multiple subjects. The theoretical part focuses on constructivist teaching and working with pre-concepts in the teaching of the Czech language, further on defining the typology of the subject, the last part focuses on the didactic treatment of the subject in RVP ZV and textbooks with regard to the teaching of the subject in the first and the second grade of elementary school. The practical part defines the implementation of the research part, when three tasks were created to find out the pre-concept of the subject, which the pupils worked out individually and then answered questions based on the created semi-structured interviews. 50 pupils of the 6th grade of elementary schools in Prague were selected for this research. Based on the analysis of three tasks, the research showed that sixth graders perceive the subject as an important part of the sentence, which is necessary for the structure of the sentence composition. Most often, nouns or pronouns are added to the... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | constructivism | en_US |
dc.subject | preconception | en_US |
dc.subject | subject | en_US |
dc.subject | syntactic relations | en_US |
dc.subject | Czech language | en_US |
dc.subject | konstruktivismus | cs_CZ |
dc.subject | prekoncept | cs_CZ |
dc.subject | podmět | cs_CZ |
dc.subject | syntaktické vztahy | cs_CZ |
dc.subject | český jazyk | cs_CZ |
dc.title | Reflexe prekonceptu podmětu ve výuce v 6. ročníku ZŠ | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-06 | |
dc.description.department | Katedra českého jazyka | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 248705 | |
dc.title.translated | Reflection of the Subject Preconception in Studying Process in 6th Grade of Elementary School | en_US |
dc.contributor.referee | Chejnová, Pavla | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra českého jazyka | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Hlavním cílem práce Reflexe prekonceptu podmětu v 6. ročníku ZŠ je zmapovat, jakým způsobem žáci o větném členu podmět přemýšlí a jakým způsobem s ním pracují, dalším cílem je postihnout jaký slovní druh nejčastěji do pozice podmětu doplňují a zda dokáží pracovat s několikanásobným podmětem. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku konstruktivistické výuky a práci s prekoncepty ve výuce českého jazyka, dále na vymezení typologie podmětu, v poslední části se věnuje didaktickému zpracování podmětu v RVP ZV a učebnicích s ohledem na výuku podmětu na prvním i druhém stupni základní školy. Praktická část definuje realizaci výzkumné části, kdy pro zjištění prekonceptu podmětu byly vytvořeny tři úlohy, jež žáci individuálně vypracovávali a následně zodpovídali otázky na základě vytvořených polostrukturovaných rozhovorů. Pro tento výzkum bylo vybráno 50 žáků 6. ročníku základních škol v Praze. Z výzkumného šetření na základě analýz tří úloh vyplynulo, že žáci šestých ročníků vnímají podmět jako důležitý větný člen, který je nezbytný pro strukturu větné skladby. Nejčastěji do pozice podmětu doplňují substantiva nebo pronomina, práce s několikanásobným podmětem je problematická. Důležitou součástí vnímání podmětu se ukazuje práce s výchozím textem, na základě kterého žáci dokáží využívat své... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The main goal of the work Reflection of the Subject Preconception in Studying Process in 6th Grade of Elementary School is to map how students think about subject as a sentence component and how they work with it, another goal was to find out which part of speech they most often utilize as the subject and whether they can work with multiple subjects. The theoretical part focuses on constructivist teaching and working with pre-concepts in the teaching of the Czech language, further on defining the typology of the subject, the last part focuses on the didactic treatment of the subject in RVP ZV and textbooks with regard to the teaching of the subject in the first and the second grade of elementary school. The practical part defines the implementation of the research part, when three tasks were created to find out the pre-concept of the subject, which the pupils worked out individually and then answered questions based on the created semi-structured interviews. 50 pupils of the 6th grade of elementary schools in Prague were selected for this research. Based on the analysis of three tasks, the research showed that sixth graders perceive the subject as an important part of the sentence, which is necessary for the structure of the sentence composition. Most often, nouns or pronouns are added to the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazyka | cs_CZ |
thesis.grade.code | 3 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |