Možnosti prolínání volné a užité tvorby
Possibilities of intertwining free and applied creation
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193156Identifikátory
SIS: 252033
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sedlák, Michal
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
4. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
grafický design, pedagogika, plakát, prolínání, umělecké díloKlíčová slova (anglicky)
artwork, graphic design, interweaving, pedagogy, posterBakalářská práce se zaměřuje na prolínání užitého a volného umění, konkrétně na kombinaci malby a grafického designu. Ve výtvarném prostředí je toto prolínání časté a rozmanité. Teoretická část práce se hlouběji zabývá různými přístupy, jak můžeme nahlížet na disciplíny jako je umění a grafický design nebo design obecně. Zkoumá vzájemné vztahy mezi nimi a porovnává jejich podobnosti a odlišnosti. V poslední řadě tato část přináší pohled na četné historické kontexty, ve kterých k prolínání docházelo. Výtvarná část je koncipována jako dynamický a kreativní proces, zaměřený na experimenty s kolážemi, malbou a plakáty, přičemž plakát zde zaujímá klíčovou roli. Tato část také mapuje vývoj, proměny a principy, které vedly k formování moderního konceptu plakátu, jak jej známe dnes. Jsou zde popsané mé záměry, postupy a výstupy autorské práce. Také se v této části odkazuje na autory, kteří byli pro mou tvorbu zásadní inspirací, a jejich díla, ve kterých můžeme najít různé možnosti prolínání malby a grafického designu. Zde se na tuto problematiku podrobněji zaměřuji na konkrétních příkladech jednotlivých děl. Didaktická část práce pak přináší návrh didaktické řady, která vychází z autorské tvorby a zaměřuje se na propojení užitého a volného umění ve výuce. Jsou zde názorně vyobrazeny výsledné práce žáku,...
The bachelor's thesis focuses on the interweaving of applied and fine arts, specifically on the combination of painting and graphic design. In the artistic environment, this interweaving is frequent and varied. The theoretical part of work deals more deeply with different approaches, how we can look at disciplines such as art and graphic design or design in general. It examines the interrelationships between them and compares their similarities and differences. Finally, this section provides an insight into the numerous historical contexts in which interweaving took place. The artistic part is conceived as a dynamic and creative process, focused on experiments with collages, painting and posters, with the poster playing a key role here. This section also charts the development, transformations and principles that led to the formation of the modern poster concept as we know it today. My intentions, procedures and outputs of my original artwork can be found here. This section also refers to the authors who have been a major inspiration for my thesis and their works, in which we can find various possibilities of interweaving painting and graphic design. Here I focus on this issue in more detail on specific examples of individual works. The didactic part of the work presents a proposal for a didactic...