Základy biologie buňky na 2. stupni základní školy
Basics of Cell Biology at Lower Secondary School
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/193162/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193162Identifikátory
SIS: 261690
Kolekce
- Kvalifikační práce [19333]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vojíř, Karel
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
6. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Buňka, základy molekulární biologie, aktivizující metody, výukové materiály, základní školaKlíčová slova (anglicky)
Cell, basics of molecular biology, activating methods, teaching materials, elementary schoolTato diplomová práce se zaměřuje na výuku základů biologie buňky na 2. stupni základní školy. Cílem práce je vytvořit efektivní výukový materiál, který zahrnuje teoretické a praktické aktivity zaměřené na výuku stavby a funkce buňky, základů molekulární biologie, dělení buňky a dědičnosti. Práce je rozdělena do několika hlavních částí, které zahrnují teoretické východisko, metodologii výzkumu, implementaci výukového materiálu a jeho ověření v praxi. První část práce se zabývá teoretickými aspekty výuky tohoto tématu v rámci přírodopisu na základních školách. Analýza literatury a kurikulárních dokumentů poskytuje rámec pro tvorbu výukového materiálu, který je přizpůsoben specifickým potřebám žáků 6. třídy. Metodická část práce popisuje postup při zjišťování prekonceptů žáků, tvorbu výukového materiálu a následné testování jeho efektivity. Výzkum byl realizován ve dvou fázích: zjištění prekonceptů a implementace výukového materiálu s následným ověřením pochopení a dlouhodobého uchování znalostí. Výsledky výzkumu ukazují, že použití aktivizujících metod a didaktických her výrazně zlepšilo porozumění a zapamatování si učiva o stavbě a funkci buňky, které je považováno za kritické téma výuky přírodopisu. Žáci prokázali lepší výsledky v testech nejen bezprostředně po výuce, ale i po třech měsících, což...
This thesis focuses on teaching the basics of cell biology at the lower secondary school level. The aim of the work is to create an effective teaching material that includes theoretical and practical activities aimed at teaching the structure and function of the cell, the basics of molecular biology, cell division, and heredity. The work is divided into several main parts, including theoretical background, research methodology, implementation of the teaching material, and its verification in practice. The first part of the thesis deals with the theoretical aspects of teaching this topic within natural science education at elementary schools. The analysis of literature and curricular documents provides a framework for the development of teaching materials tailored to the specific needs of 6th-grade students. The methodological part describes the process of identifying students' preconceptions, the creation of teaching materials, and the subsequent testing of their effectiveness. The research was conducted in two phases: identifying preconceptions and implementing the teaching material followed by verification of understanding and long-term retention of knowledge. The results of the research show that the use of activating methods and didactic games significantly improved the understanding and...