Trenérem vytvářené motivační prostředí, výkonová motivace a psychický well-being u dospívajících fotbalistů
Coach-created motivational environment, achievement motivation and psychological well-being in adolescent football players
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193170Identifikátory
SIS: 246578
Kolekce
- Kvalifikační práce [23970]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Macháček, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
6. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
motivace|posilující koučink|angažovanost|psychická pohodaKlíčová slova (anglicky)
motivation|empowering coaching|engagement|well-beingDiplomová práce se zaměřuje na souvislosti mezi motivačním klimatem a výkonovou motivací u mládežnických fotbalistů. V souvislosti s tématem motivace jsme se zaměřili také na sociální faktory uvnitř týmu a ukazatele prožitků sportovní činnosti, jako je angažovanost a well-being. Na motivaci jsme nahlíželi skrze sebedeterminační teorii (SDT) a teorii dosahování cílů (AGT). Tyto teorie pak dávají vzniknout konceptu posilujícího koučinku (Empowering coaching), který pro nás reprezentuje ideální výchozí situační podmínky výkonu. Cílem této práce bylo prozkoumat možné propojení mezi všemi těmito faktory. Nástrojem, který jsme k tomuto účelu používali, byla dotazníková baterie složená z dimenzí: EDMCQ, AEQ, SMS-6, CART-11, YSEQ, SWLS a COPSOQ-II. U těchto nástrojů se podařilo ověřit reliabilitu našich českých překladů. Výzkumným vzorkem bylo 291 mladých fotbalistů z elitních českých akademií. Vztahy mezi jednotlivými dimenzemi dotazníku jsme ověřovali pomocí korelačních matic. Zjistili jsme pozitivní korelaci mezi posilujícím koučinkem a autonomními typy motivace, a také mezi posilujícím koučinkem a well-beingem. Dále pozitivní korelaci mezi posilujícím koučinkem a angažovaností, kdy tento vztah je lineární. Ve statisticky významném vztahu s autonomními typy motivace jsou také sociální faktory, jako je...
This thesis focuses on the relationship between motivational climate and performance motivation in youth soccer players. In relation to the topic of motivation, we also focused on social factors within the team and indicators of the experience of sporting activity such as, engagement and well-being. We tackled motivation through Self-determination theory (SDT) and Achievement goal theory (AGT). These theories then give rise to the concept of Empowering coaching, which represents the ideal initial situational conditions for performance. The aim of this thesis was to explore the possible links between all these factors. The instrument we used for this purpose was a questionnaire battery composed of the dimensions from: EDMCQ, AEQ, SMS-6, CART-11, YSEQ, SWLS and COPSOQ-II. We were able to verify the reliability of these instruments in regards to our Czech translations. The research sample was 291 young football players from elite Czech academies. The relationships between the questionnaire dimensions were verified using correlation matrices. We found a positive correlation between empowering coaching and autonomous types of motivation, as well as between empowering coaching and well-being. Furthermore, a positive correlation between empowering coaching and engagement, where the relationship is linear....