dc.contributor.advisor | Koželuhová, Eva | |
dc.creator | Bártová, Alice | |
dc.date.accessioned | 2024-09-30T06:37:34Z | |
dc.date.available | 2024-09-30T06:37:34Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/193272 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se věnuje tématu množství řízených činností v rámci režimu dne v mateřské škole. Cílem diplomové práce je popsat, do jaké míry jsou děti v mateřské škole řízeny či organizovány učiteli nejen v čase řízených aktivit, ale i v čase běžných a spontánních aktivit, a jak je tím ovlivněn prostor pro rozvoj osobnosti a samostatnosti dítěte. V teoretické části se věnuji tématu podpory samostatnosti a zodpovědnosti dětí z historického i současného pohledu v návaznosti na pojetí osobnostně orientovaného modelu výchovy a vzdělávání dítěte předškolního věku. Také popisuji hodnoty a práva dítěte spojené s proměnou role dítěte. Důležitou kapitolou je náhled do aktuálně řešených témat předškolního vzdělávání. Závěrem popisuji metody a formy práce učitelů mateřských škol, které přímo působí na rozvoj osobnosti dítěte. Cílem teoretické části by tak mělo být nastínění nejvhodnějšího modelu výchovně vzdělávacího procesu v mateřské škole. V empirické části se pak věnuji řízení a organizování dětí učiteli v praxi. Empirie je vedena jako vícepřípadová studie. Výzkumný vzorek je tvořen učitelkami ze tří specificky odlišných mateřských škol. Bylo využito metody polostrukturovaného pozorování s využitím pozorovacího archu, polostrukturovaných rozhovorů s učitelkami a analýzy kurikulárních dokumentů školy.... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The diploma thesis deals with the topic of the amount of controlled activities within the daily routine in kindergarten. The aim of the thesis is to describe to what extent children in kindergarten are directed or organized by teachers not only in the time of directed activities, but also in the time of ordinary and spontaneous activities, and how this affects the space for the development of the child's personality and independence. In the theoretical part, I discuss the topic of promoting children's independence and responsibility from a historical and contemporary perspective in relation to the concept of the person-centred model of education and training of the preschool child. I also describe the values and rights of the child associated with the transformation of the child's role. An important chapter provides insight into current issues in early childhood education. Finally, I describe the methods and forms of work of kindergarten teachers that directly affect the development of the child's personality. Thus, the aim of the theoretical part should be to outline the most appropriate model of the educational process in kindergarten. Then, in the empirical part, I focus on the management and organization of children by teachers in practice. The empirical study is conducted as a multi-case... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | child | en_US |
dc.subject | preschool age | en_US |
dc.subject | nursery school | en_US |
dc.subject | instruction time | en_US |
dc.subject | managing of children | en_US |
dc.subject | daily routine | en_US |
dc.subject | pedagogical approach | en_US |
dc.subject | educational forms | en_US |
dc.subject | educational methods | en_US |
dc.subject | Dítě | cs_CZ |
dc.subject | předškolní věk | cs_CZ |
dc.subject | mateřská škola | cs_CZ |
dc.subject | řízené činnosti | cs_CZ |
dc.subject | řízení dětí | cs_CZ |
dc.subject | režim dne | cs_CZ |
dc.subject | pedagogický přístup | cs_CZ |
dc.subject | vzdělávací formy | cs_CZ |
dc.subject | vzdělávací metody | cs_CZ |
dc.title | Míra řízení dětí ve vzdělávacím procesu v mateřské škole | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-09 | |
dc.description.department | Katedra preprimární a primární pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 245297 | |
dc.title.translated | The Level of Managing of Children in the Educational Process in the nursery school | en_US |
dc.contributor.referee | Ristić, Petra | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Pedagogy of Pre-school Age | en_US |
thesis.degree.discipline | Pedagogika předškolního věku | cs_CZ |
thesis.degree.program | Pedagogy of Pre-school Age | en_US |
thesis.degree.program | Pedagogika předškolního věku | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra preprimární a primární pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Pedagogika předškolního věku | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Pedagogy of Pre-school Age | en_US |
uk.degree-program.cs | Pedagogika předškolního věku | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Pedagogy of Pre-school Age | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se věnuje tématu množství řízených činností v rámci režimu dne v mateřské škole. Cílem diplomové práce je popsat, do jaké míry jsou děti v mateřské škole řízeny či organizovány učiteli nejen v čase řízených aktivit, ale i v čase běžných a spontánních aktivit, a jak je tím ovlivněn prostor pro rozvoj osobnosti a samostatnosti dítěte. V teoretické části se věnuji tématu podpory samostatnosti a zodpovědnosti dětí z historického i současného pohledu v návaznosti na pojetí osobnostně orientovaného modelu výchovy a vzdělávání dítěte předškolního věku. Také popisuji hodnoty a práva dítěte spojené s proměnou role dítěte. Důležitou kapitolou je náhled do aktuálně řešených témat předškolního vzdělávání. Závěrem popisuji metody a formy práce učitelů mateřských škol, které přímo působí na rozvoj osobnosti dítěte. Cílem teoretické části by tak mělo být nastínění nejvhodnějšího modelu výchovně vzdělávacího procesu v mateřské škole. V empirické části se pak věnuji řízení a organizování dětí učiteli v praxi. Empirie je vedena jako vícepřípadová studie. Výzkumný vzorek je tvořen učitelkami ze tří specificky odlišných mateřských škol. Bylo využito metody polostrukturovaného pozorování s využitím pozorovacího archu, polostrukturovaných rozhovorů s učitelkami a analýzy kurikulárních dokumentů školy.... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The diploma thesis deals with the topic of the amount of controlled activities within the daily routine in kindergarten. The aim of the thesis is to describe to what extent children in kindergarten are directed or organized by teachers not only in the time of directed activities, but also in the time of ordinary and spontaneous activities, and how this affects the space for the development of the child's personality and independence. In the theoretical part, I discuss the topic of promoting children's independence and responsibility from a historical and contemporary perspective in relation to the concept of the person-centred model of education and training of the preschool child. I also describe the values and rights of the child associated with the transformation of the child's role. An important chapter provides insight into current issues in early childhood education. Finally, I describe the methods and forms of work of kindergarten teachers that directly affect the development of the child's personality. Thus, the aim of the theoretical part should be to outline the most appropriate model of the educational process in kindergarten. Then, in the empirical part, I focus on the management and organization of children by teachers in practice. The empirical study is conducted as a multi-case... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra preprimární a primární pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |