Možnosti rozvoje informatického myšlení u žáků 5. třídy s využitím prostředí Scratch
Possibilities of developing computational thinking of 5th grade pupils using Scratch
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193276Identifikátory
SIS: 246133
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Štípek, Jiří
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - informační a komunikační technologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra informačních technologií a technické výchovy
Datum obhajoby
9. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Informatické myšlení, Scratch, programování, výukové materiály, 5. třída ZŠ, soubor úlohKlíčová slova (anglicky)
Computational thinking, Scratch, programming, educational materials, 5th grade, set of tasks1 ABSTRAKT Hlavním cílem této diplomové práce je analyzovat informatické myšlení z hlediska základních konceptů a konkrétní cílové skupiny, žáků 5. ročníku, a na základě získaných poznatků sestavit soubor na sebe navazujících aktivit a úloh se zvyšující se obtížností v programovacím prostředí Scratch, které respektují a rozvíjí základní koncepty informatického myšlení. V teoretické části jsou definovány cíle práce a využívané výzkumné metody. Tato část je věnována nejen analýze informatického myšlení z hlediska základních konceptů, ale i analýze vzdělávacích materiálů pro oblast Informatiky pro žáky 5. ročníku. Dále se zabývá analýzou nástrojů pro výuku algoritmizace a programování, zejména programovacího prostředí Scratch. V rámci praktické části byl vytvořen soubor úloh, který se skládá z osmi na sebe navazujících úloh s postupně se zvyšující náročností ověřených v praxi metodou akčního výzkumu. Výsledkem šetření je vznik uceleného souboru úloh včetně doplňujících materiálů (ukázek řešení úloh, prezentací a pracovního listu) a metodickýchpokynů. Výstupempráce je i webovástránka určená žákům, nakteré jsou publikované úlohy a další materiály.
1 ABSTRACT The main objective of this thesis is to analyze computational thinking in terms of the key concepts and specific target group, 5th grade pupils, and based on the findings to produce a set of interrelated activities and tasks with increasing difficulty in the Scratch programming environment that respect and develop the basic concepts of computational thinking. The theoretical part is dedicated to both the analysis of computational thinking in terms of the key concepts and the analysis of educational materials for the field of Computer Science for 5th grade students. Furthermore, it inquires into the analysis of tools for teaching algoritmization and programming, in particular of Scratch programming environment. As a part of the practical part, a set of tasks has been produced, which consists of 8 consecutive tasks with increasing difficulty, verified in practice by the method of action research. The result of the investigation is the production of a comprehensive set of tasks, including supplementary material (sample solutions, presentations and a worksheet) and methodological instructions. Another result of this thesis is a website for pupils on which the tasks and other materials are published.