Sexuální výchovy u osob s mentálním postižením
Sexual education for persons with mental disabilitiex
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193299Identifikátory
SIS: 269950
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Němec, Zbyněk
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
9. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Mentální postižení, sexuální výchova, vzdělávání osob s mentálním postižením, pedagogové sexuální výchovy, metodik prevence, práva osob s mentálním postiženímKlíčová slova (anglicky)
Intellectual disability, sexual education, education of people with intellectual disability, sex education pedagogues, methods of prevention, rights of persons with intellectual disabilitySexuální výchova u osob s mentálním postižením představuje velmi důležitou součást výuky všeobecného vzdělávání. V současné době je snaha o zlepšení ve vzdělávání a přístupu k sexualitě osob s mentálním postižením. Přesto i nadále je sexuální výchova a osvěta ožehavé a lehce kontroverzní téma, a to i ve školském prostředí. Z tohoto důvodu je dané výzkumné téma velmi aktuální a zasluhuje si pozornost. Cílem práce je zjistit zkušenosti, postoje a potřeby pedagogů praktických škol při edukaci sexuální výchovy a osvěty u žáků s mentálním postižením. Dílčími cíli práce jsou faktory, které podporují sexuální výchovu žáků s mentálním postižením a jakým způsobem je nastavena spolupráce se školními poradenskými pracovišti (metodiky prevence) v řešení otázek sexuální prevence. Stanoveného cíle bylo dosaženo pomocí kvalitativního přístupu formou rozhovorů s pedagogy praktických škol v Kraji Vysočina, kteří se ve své výuce intenzivně věnují tématům sexuální výchovy. Z dosažených výsledků vyplynulo, že dle zkušeností dotázaných je proces edukace sexuální výchovy a osvěty pro žáky s mentálním postižením víceméně ponechán na školách a učitelích, chybí kvalitní vzdělávání a instituce poskytující poradenství v této oblasti. Zároveň dotazovaní poukázali na nedostatečnou koordinaci ze strany MŠMT (Ministerstvo...
Sexuality education for people with intellectual disability is very important part of general education. Currently, there is an effort to improve education and access to the sexuality of people with intellectual disability. Nevertheless, sex education and enlightenment are still a sticky and slightly controversial topic for many, even in the school environment. For this reason, the research topic is very current and deserves attention. The aim of work is to find out the experiences, attitudes and needs of teacher at practical schools in the education and enlightenment of sexual education for pupils with intellectual disability. The sub-goals of the work are factors that support the sexual education of pupils with intellectual disability and how cooperation with school counselling centers (prevention methodologies) is set up in solving prevention issues. The set goal was achieved using a qualitative approach in the form of interviews with pedagogues of practical schools in the Vysočina Region, who are intensively devoted to the topic of sex education in their teaching. The results obtained showed that, according to the experiences of those interviewed, the process of education of sexual education and enlightenment for pupils with intellectual disability is more or left to schools and teachers, there...