Nadaní žáci v běžných a alternativních základních školách
Endowed schoolchild in the regular and alternative elementary schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/193302/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193302Identifikátory
SIS: 259344
Kolekce
- Kvalifikační práce [19333]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Marádová, Eva
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
9. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Nadaní žáci, výukové metody, organizace výuky, alternativní vzdělávání, pedagogický přístupKlíčová slova (anglicky)
Gifted pupils, teaching methods, organization of teaching, alternative education, pedagogical approachDiplomová práce se věnuje uplatňovaným výukovým metodám a organizaci výuky u nadaných žáků v běžných základních školách, základních školách uplatňující alternativní vzdělávání a v běžných základních školách se třídami uplatňující alternativní vzdělávání. Tento výzkum se zaměřuje jednotlivě na každou z daných škol a přináší pohled na přístup pedagogů k nadaným žákům. Teoretická část vymezuje terminologické zakotvení pojmů týkající se nadání, inteligence, legislativního zakotvení vzdělávání nadaných žáků a představuje teoretická východiska pro možnost alternativního vzdělávání v kontextu nadaných žáků. Empirická část je řešena kvalitativním přístupem a popisuje jednotlivé typy škol a jejich práci s nadanými žáky. Použity byly polostrukturované rozhovory s pedagogy a speciálními pedagogy těchto škol. Tato část zjišťuje, jaké metody a organizační formy výuky využívají pedagogové při práci s nadanými žáky na běžných a alternativních základních školách, zda učitelé využívají při plánování výuky pro nadané žáky další podporu a zda vůbec vědí, jak s takovými žáky pracovat. Sběr dat byl uskutečněn na soukromé Montessori základní škole, běžné státní základní škole, běžné základní škole s běžnými i Montessori třídami a na soukromé sportovní základní škole s běžnými třídami a se třídami uplatňující waldorfskou...
The thesis is devoted to the applied teaching methods and the organization of teaching for gifted pupils in regular primary schools, primary schools applying alternative education and in regular primary schools with classes applying alternative education. This research focuses on each of the schools individually and provides insights into the teachers' approach to gifted pupils. The theoretical part defines the terminological grounding of concepts related to giftedness, intelligence, the legislative grounding of gifted education and presents the theoretical background for the possibility of alternative education in the context of gifted pupils. The empirical part is addressed by a qualitative approach and describes different types of schools and their work with gifted pupils. Semi-structured interviews with teachers and special educators of these schools were used. This part investigates what methods and organisational forms of teaching are used by teachers when working with gifted pupils in mainstream and alternative primary schools, whether teachers use additional support when planning lessons for gifted pupils and whether they know how to work with such pupils at all. The data collection was carried out in a private Montessori primary school, a mainstream state primary school, a mainstream...