Zobrazit minimální záznam

Dentální frikativy v mluvě českých mluvčích anglického jazyka úrovní A2 až B1
dc.contributor.advisorČervinková Poesová, Kristýna
dc.creatorLanda, Rudolf
dc.date.accessioned2024-09-30T06:44:19Z
dc.date.available2024-09-30T06:44:19Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/193308
dc.description.abstractPráce zkoumá jak čeští mluvčí anglického jazyka s jazykovou úrovní dosahující A2 až B2 vyslovují dentální frikativy. Dentální frikativy v českém fonetickém inventáři neexistují, a proto mohou být pro české mluvčí složité vyslovit. Teoretická část detailně popisuje vybrané zvuky z fonetického a fonologického hlediska, popisuje jejich různé realizace v souvislé řeči a jejich výskyt v rodilých a nerodilých přízvucích anglického jazyka. Teoretická část dále shrnuje důležitý výzkum, který již na tuto tématiku byl proveden, a zároveň popisuje různé postoje k výuce dentálních frikativ pro nerodilé mluvčí anglického jazyka. Praktická část je výzkumně orientovaná, a zkoumá, jak čeští mluvčí různých jazykových úrovní vyslovují dentální frikativy a kterými souhláskami je nejčastěji nahrazují. V případě náhrady práce rovněž zkoumá různé vlivy, které by tuto náhradu mohly ovlivnit, například pozice cílových hlásek ve slově, znělost, sousedící hlásky, psaná podoba, jazyková úroveň angličtiny, pohlaví, věk, a kontakt s anglickým jazykem v každodenních životech mluvčích. Klíčová slova: Dentální frikativy, výslovnost, náhrada, fonetikacs_CZ
dc.description.abstractThe thesis aims to research how Czech speakers of the English language with language levels spanning from the A2 to the B2 levels pronounce dental fricatives. Dental fricatives are among the sounds not found in the Czech phonemic inventory and thus may prove challenging for Czech speakers to produce. The theoretical part describes the target sounds in detail phonetically, phonologically and in their varieties in connected speech and across both native and non-native accents. The theoretical part then also summarises some of the important research that has already been conducted about the sounds, and the approaches to teaching them to EFL students. The practical part is strictly research based and studies how the speakers pronounce the target sounds in differing language contexts and if they substitute them by other sounds. Furthermore, it scrutinises possible factors influencing the anticipated substitutions such as the sound's position in a word, its voicing, the adjacent sounds, the spelling of the word and speaker background, such as level of English, sex, age and exposure to English in the speakers' lives. Key Words: dental fricatives, pronunciation, substitution, phoneticsen_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectdental fricativesen_US
dc.subjectpronunciationen_US
dc.subjectsubstitutionen_US
dc.subjectphoneticsen_US
dc.subjectDentální frikativycs_CZ
dc.subjectvýslovnostcs_CZ
dc.subjectnáhradacs_CZ
dc.subjectfonetikacs_CZ
dc.titleDental fricatives in the speech of Czech users of English at A2 to B1 levelen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-09
dc.description.departmentKatedra anglického jazyka a literaturycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId265425
dc.title.translatedDentální frikativy v mluvě českých mluvčích anglického jazyka úrovní A2 až B1cs_CZ
dc.contributor.refereeLancová, Klára
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineInformační technologie se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programInformation and Communication Technology for Teacher Educationen_US
thesis.degree.programInformační technologie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra anglického jazyka a literaturycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csInformační technologie se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.csInformační technologie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.enInformation and Communication Technology for Teacher Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce zkoumá jak čeští mluvčí anglického jazyka s jazykovou úrovní dosahující A2 až B2 vyslovují dentální frikativy. Dentální frikativy v českém fonetickém inventáři neexistují, a proto mohou být pro české mluvčí složité vyslovit. Teoretická část detailně popisuje vybrané zvuky z fonetického a fonologického hlediska, popisuje jejich různé realizace v souvislé řeči a jejich výskyt v rodilých a nerodilých přízvucích anglického jazyka. Teoretická část dále shrnuje důležitý výzkum, který již na tuto tématiku byl proveden, a zároveň popisuje různé postoje k výuce dentálních frikativ pro nerodilé mluvčí anglického jazyka. Praktická část je výzkumně orientovaná, a zkoumá, jak čeští mluvčí různých jazykových úrovní vyslovují dentální frikativy a kterými souhláskami je nejčastěji nahrazují. V případě náhrady práce rovněž zkoumá různé vlivy, které by tuto náhradu mohly ovlivnit, například pozice cílových hlásek ve slově, znělost, sousedící hlásky, psaná podoba, jazyková úroveň angličtiny, pohlaví, věk, a kontakt s anglickým jazykem v každodenních životech mluvčích. Klíčová slova: Dentální frikativy, výslovnost, náhrada, fonetikacs_CZ
uk.abstract.enThe thesis aims to research how Czech speakers of the English language with language levels spanning from the A2 to the B2 levels pronounce dental fricatives. Dental fricatives are among the sounds not found in the Czech phonemic inventory and thus may prove challenging for Czech speakers to produce. The theoretical part describes the target sounds in detail phonetically, phonologically and in their varieties in connected speech and across both native and non-native accents. The theoretical part then also summarises some of the important research that has already been conducted about the sounds, and the approaches to teaching them to EFL students. The practical part is strictly research based and studies how the speakers pronounce the target sounds in differing language contexts and if they substitute them by other sounds. Furthermore, it scrutinises possible factors influencing the anticipated substitutions such as the sound's position in a word, its voicing, the adjacent sounds, the spelling of the word and speaker background, such as level of English, sex, age and exposure to English in the speakers' lives. Key Words: dental fricatives, pronunciation, substitution, phoneticsen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra anglického jazyka a literaturycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV