The relationship between foreign language aptitude and learning outcomes in English in Czech high school students, with an emphasis on potential gender differences
Vztah cizojazyčných předpokladů a studijních výsledků v anglickém jazyce u žáků a žákyň středních škol s důrazem na potenciální genderové rozdíly
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/193329/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193329Identifikátory
SIS: 253579
Kolekce
- Kvalifikační práce [19333]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Červinková Poesová, Kristýna
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání - Matematika se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra anglického jazyka a literatury
Datum obhajoby
9. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
cizojazyčné předpoklady, gender, osvojování cizího jazyka, studijní výsledkyKlíčová slova (anglicky)
foreign language aptitude, gender, second language acquisition, learning outcomesTato bakalářská práce se zabývá cizojazyčnými předpoklady českých žáků a žákyň středních škol a jejich vztahem ke studijním výsledkům v anglickém jazyce. Zatímco teoretická část seznamuje čtenáře se základními koncepty z oblasti cizojazyčných předpokladů, část empirická vychází z výzkumu provedeného pomocí dvou testových baterií, které byly administrovány 57 studujícím (25 žáků, 32 žákyň) gymnázia. Jedním z hlavních cílů práce bylo prozkoumat souvislosti mezi cizojazyčnými předpoklady studujících a jejich studijními výsledky v anglickém jazyce, operacionalizovanými jako jejich známky ve škole a rozsah jejich písemné receptivní slovní zásoby. Dále byl zkoumán vztah genderu a cizojazyčných předpokladů studujících. Získané výsledky naznačují, že některé z komponent cizojazyčných předpokladů studujících by s rozsahem jejich anglické slovní zásoby mohly souviset. Vztah mezi cizojazyčnými předpoklady a známkami studujících oproti tomu nebyl nalezen. Zatímco mezi studenty a studentkami významný statistický rozdíl v úrovni jejich cizojazyčných předpokladů zjištěn nebyl, v porovnání se svými spolužačkami vykazovali studenti vyšší rozsah písemné receptivní slovní zásoby. Kromě toho se také ukázalo, že všichni studující vnímají znalost anglického jazyka jako důležitou do života. Na závěr studující hodnotili...
The bachelor's thesis deals with foreign language aptitude of Czech grammar students and its relationship to their learning outcomes in English. While the theoretical part introduces the basic concepts in the area of foreign language aptitude, the empirical part is based on field research conducted using two test batteries, which were administered to the sample of 57 grammar school students (25 men, 32 women). The primary aim of the research was to examine whether there are any relations between students' foreign language aptitude and their learning outcomes in English, operationalised as their school grades and the size of their written receptive vocabulary. Furthermore, the relationship between students' foreign language aptitude levels and their gender was explored. The results suggest that certain components of students' foreign language aptitude might be related to the size of their vocabulary. By contrast, foreign language aptitude did not turn out to be connected to students' school grades. Moreover, while no significant differences were found between male and female students in terms of their foreign language aptitude levels, male students demonstrated higher written receptive vocabulary knowledge compared to their female classmates. In addition, the results show that all participants...