Srovnání úrovně koordinačních schopností zaměřených na rovnováhu u žáků pátých, sedmých a devátých tříd v Praze
Comparison of the level of balance-oriented coordination skills in fifth, seventh and ninth graders
bakalářská práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193379Identifikátory
SIS: 272511
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dlouhý, Martin
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Matematika se zaměřením na vzdělávání - Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra tělesné výchovy
Datum obhajoby
9. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
Koordinace, Iowa - Brace test, trénink rovnováhy, rozvoj, starší školní věkKlíčová slova (anglicky)
Coordination, Iowa - Brace test, balance training, development, older school ageTato bakalá ská práce zkoumá úrove koordina ních schopností u žák 5., 7. a 9. ro níku ZŠ, tedy ve vývojov velmi r znorodých obdobích. Teoretická ást se zam uje na vymezení koordina ních schopností a jejich d lení, dále porovnává období prepubescence a pubescence a p edstavuje testové baterie, které koordinaci prov ují. Výzkum byl provád n pomocí Iowa- Brace testu, který byl použit pro ov ování úrovn obecn koordina ních schopností žák . V metodické ásti je popsán pr b h testování (v etn popisu p ípravy) jež probíhalo na dvou ZŠ v Praze v celkem devíti t ídách. U nam ených dat se potvrdil nár st koordina ních schopností mezi žáky 5. a 7. ro níku, tak i mezi 7. a 9. ro níkem. Tato zjišt ní jsou ve shod s teorií prof. Karla M koty, CSc. (M kota a Novosad, 2005). Dále se projevily lepší koordina ní schopnosti u dívek než u chlapc , a to ve všech ro nících. Vyšších výsledk také dosahovali žáci v nující se individuálním sport m oproti žák m v nujícím se sport m kolektivním. Žáci sportující 2× a více týdn dopadli výrazn lépe než žáci sportující mén asto.
This bachelor's thesis examines the level of coordination skills of pupils in the 5th, 7th and 9th grades of elementary school, i.e. in developmentally very diverse periods. The theoretical part focuses on the definition of coordinative abilities and their division, in addition it compares the period of prepubescence and puberty and presents test batteries that check coordination. The research was carried out using the Iowa-Brace test, which was used to verify the level of general coordinative abilities of pupils. The methodological part describes the course of the testing (including a description of the preparation) that took place in two elementary schools in Prague for a total of nine classes. The measured data confirmed an increase in coordination between the 5th and 7th grade pupils, as well as between the 7th and 9th grade. These findings are in agreement with the theory of prof. Karel M kota, CSc. (M kota and Novosad, 2005). Furthermore, better coordination were demonstrated in girls than in boys, in all grades. Pupils engaged in individual sports also achieved higher results compared to pupils engaged in team sports. Pupils who do sports 2x or more per week did significantly better than pupils who do sports less often.