Budování mezijazykových vazeb prostřednictvím výuky latiny
Support of interlingual learning through Latin classes
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193388Identifikátory
SIS: 235268
Kolekce
- Kvalifikační práce [23751]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Marek, Bořivoj
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství latinského jazyka a literatury pro střední školy - Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav řeckých a latinských studií
Datum obhajoby
9. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
latina|didaktika latiny|aktivní učení|mezipředmětové vazby|didaktika cizích jazyků|konstruktivismusKlíčová slova (anglicky)
Latin language|didactics of the Latin language|active learning|interdisciplinary learning|foreign language teaching|constructivismTato práce se zabývá potenciálem výuky latiny jako podpůrného prostředku pro výuku moderních jazyků, především angličtiny a němčiny. Jejím cílem je ukázat, že po formulaci odpovídajících cílů a při zvolení vhodných metod a obsahu umí latina předávat znalosti a dovednosti, jež nejsou ve výuce moderních jazyků rozvíjeny vůbec, či pouze okrajově, nicméně jejich ovládnutí zlepšuje žákovy schopnosti v oblasti moderních jazyků. Autorka nejprve v teoretické části mapuje současnou pozici latiny na českých gymnáziích a v příslušných kurikulárních dokumentech. Poté se zabývá cíli výuky a jejich formulací. Cíl, volba metody a obsah výuky tvoří v didaktickém procesu neoddělitelný celek, v němž se jednotlivé prvky vzájemně ovlivňují, proto autorka pokračuje popisem vhodných metod a nakonec konfrontuje latinské kurikulum s kurikulem angličtiny a němčiny a identifikuje v nich takové jevy, které může latina vhodně zprostředkovat a z jejichž hlubší znalosti může žák prakticky těžit ve výuce moderních jazyků. Práce je završena praktickými ukázkami, jak je možné celý didaktický proces realizovat: autorka navrhuje pro každou skupinu jevů pracovní list, který lze použít ve výuce a jehož cílem je nejen rozšíření žákových znalostí a hlubší pochopení základních principů a fungování systému, ale také předávání dovedností a...
This thesis explores the potential of teaching Latin as a supportive tool for learning modern languages, especially English and German. Its aim is to show that, when appropriate objectives are formulated and appropriate methods and content are chosen, Latin can impart knowledge and skills that are not developed at all or only marginally in modern language teaching, but whose mastery improves students' competence in modern languages. In the theoretical part, the author firstly maps the current position of Latin in Czech grammar schools and in the relevant curricular documents. Then she discusses the aims of teaching and their formulation. The aim, the choice of method and the content of teaching form an inseparable whole in the didactic process, in which the individual elements influence each other, so the author goes on to describe the appropriate methods and finally confronts the Latin curriculum with the English and German curricula, identifying phenomena that Latin can convey appropriately and from whose deeper knowledge the pupil can practically benefit in the process of learning modern languages. The work is rounded off with practical examples of how the whole didactic process can be implemented: the author proposes a worksheet for each group of phenomena that can be used in the classroom, the...