dc.contributor.advisor | Šebesta, Karel | |
dc.creator | Šimková, Kateřina | |
dc.date.accessioned | 2024-11-28T15:38:49Z | |
dc.date.available | 2024-11-28T15:38:49Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/193394 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zabývá postoji žáků k jejich rodnému nářečí, konkrétně k nářečí slováckému. Nejprve se práce věnuje tématu jazykové variace a popisuje dosavadní zaznamenané postoje k jednotlivým regionálním variantám českého jazyka - spisovné češtině, obecné češtině a nářečím. Zabývá se rovněž jednotlivými metodami, které používá ke sběru dat, a to dotazníkem a metodou vytvořenou speciálně pro výzkum postojů k jazyku, technikou spojitých masek. Jádrem diplomové práce je pak samotný výzkum postojů žáků 8. a 9. tříd základních škol na Slovácku. Tato práce si klade za cíl prozkoumat, v jakých komunikačních situacích používají žáci nářečí a v jakých situacích je pro ně přijatelné, aby nářečí používali druzí. Dále zkoumá, jak žáci hodnotí samotné nářečí, resp. mluvčí používající nářečí ve svém mluveném projevu. Práce se v této části pokusí zjistit, zda u žáků existuje tendence hodnotit z hlediska osobnostních charakteristik mluvčí používající slovácké nářečí jinak, než kdyby používali obecnou češtinu. Klíčová slova Východomoravské nářečí, žáci, postoje k jazyku | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis examines the attitudes of pupils towards their native dialect, specifically the southern subgroup of the East Moravian dialect. First, the thesis focuses on the topic of linguistic variation and describes the attitudes recorded so far towards individual regional variants of the Czech language - Standard Czech language, Common Czech language and its dialects. It also discusses the various methods used to collect data, namely a questionnaire and a method developed specifically for research on attitudes towards language, the matched-guise technique. The core of the thesis is then the actual research on the attitudes of 8th and 9th grade secondary school pupils in the Slovácko region. This thesis aims to investigate in which communicative situations pupils use dialects and in which situations it is acceptable for them to have others use dialects. It also looks at how pupils evaluate the dialect itself, or the speakers using it in their spoken discourse. In this section, the thesis attempts to find out whether there is a tendency for pupils to evaluate speakers using the southern subgroup of the East Moravian dialect differently in terms of personality characteristics then if they were using Common Czech language. Keywords East Moravian dialect, pupils, attitudes towards language | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | East Moravian dialect|pupils|attitudes towards language | en_US |
dc.subject | Východomoravské nářečí|žáci|postoje k jazyku | cs_CZ |
dc.title | Žáci a jejich postoje k rodnému nářečí | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-09 | |
dc.description.department | Institute of Czech Language and Theory of Communication | en_US |
dc.description.department | Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 253696 | |
dc.title.translated | Pupils and their attitudes towrds their native dialect | en_US |
dc.contributor.referee | Dittmann, Robert | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communication | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zabývá postoji žáků k jejich rodnému nářečí, konkrétně k nářečí slováckému. Nejprve se práce věnuje tématu jazykové variace a popisuje dosavadní zaznamenané postoje k jednotlivým regionálním variantám českého jazyka - spisovné češtině, obecné češtině a nářečím. Zabývá se rovněž jednotlivými metodami, které používá ke sběru dat, a to dotazníkem a metodou vytvořenou speciálně pro výzkum postojů k jazyku, technikou spojitých masek. Jádrem diplomové práce je pak samotný výzkum postojů žáků 8. a 9. tříd základních škol na Slovácku. Tato práce si klade za cíl prozkoumat, v jakých komunikačních situacích používají žáci nářečí a v jakých situacích je pro ně přijatelné, aby nářečí používali druzí. Dále zkoumá, jak žáci hodnotí samotné nářečí, resp. mluvčí používající nářečí ve svém mluveném projevu. Práce se v této části pokusí zjistit, zda u žáků existuje tendence hodnotit z hlediska osobnostních charakteristik mluvčí používající slovácké nářečí jinak, než kdyby používali obecnou češtinu. Klíčová slova Východomoravské nářečí, žáci, postoje k jazyku | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis examines the attitudes of pupils towards their native dialect, specifically the southern subgroup of the East Moravian dialect. First, the thesis focuses on the topic of linguistic variation and describes the attitudes recorded so far towards individual regional variants of the Czech language - Standard Czech language, Common Czech language and its dialects. It also discusses the various methods used to collect data, namely a questionnaire and a method developed specifically for research on attitudes towards language, the matched-guise technique. The core of the thesis is then the actual research on the attitudes of 8th and 9th grade secondary school pupils in the Slovácko region. This thesis aims to investigate in which communicative situations pupils use dialects and in which situations it is acceptable for them to have others use dialects. It also looks at how pupils evaluate the dialect itself, or the speakers using it in their spoken discourse. In this section, the thesis attempts to find out whether there is a tendency for pupils to evaluate speakers using the southern subgroup of the East Moravian dialect differently in terms of personality characteristics then if they were using Common Czech language. Keywords East Moravian dialect, pupils, attitudes towards language | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |