Zobrazit minimální záznam

Pupils and their attitudes towrds their native dialect
dc.contributor.advisorŠebesta, Karel
dc.creatorŠimková, Kateřina
dc.date.accessioned2024-11-28T15:38:49Z
dc.date.available2024-11-28T15:38:49Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/193394
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá postoji žáků k jejich rodnému nářečí, konkrétně k nářečí slováckému. Nejprve se práce věnuje tématu jazykové variace a popisuje dosavadní zaznamenané postoje k jednotlivým regionálním variantám českého jazyka - spisovné češtině, obecné češtině a nářečím. Zabývá se rovněž jednotlivými metodami, které používá ke sběru dat, a to dotazníkem a metodou vytvořenou speciálně pro výzkum postojů k jazyku, technikou spojitých masek. Jádrem diplomové práce je pak samotný výzkum postojů žáků 8. a 9. tříd základních škol na Slovácku. Tato práce si klade za cíl prozkoumat, v jakých komunikačních situacích používají žáci nářečí a v jakých situacích je pro ně přijatelné, aby nářečí používali druzí. Dále zkoumá, jak žáci hodnotí samotné nářečí, resp. mluvčí používající nářečí ve svém mluveném projevu. Práce se v této části pokusí zjistit, zda u žáků existuje tendence hodnotit z hlediska osobnostních charakteristik mluvčí používající slovácké nářečí jinak, než kdyby používali obecnou češtinu. Klíčová slova Východomoravské nářečí, žáci, postoje k jazykucs_CZ
dc.description.abstractThis thesis examines the attitudes of pupils towards their native dialect, specifically the southern subgroup of the East Moravian dialect. First, the thesis focuses on the topic of linguistic variation and describes the attitudes recorded so far towards individual regional variants of the Czech language - Standard Czech language, Common Czech language and its dialects. It also discusses the various methods used to collect data, namely a questionnaire and a method developed specifically for research on attitudes towards language, the matched-guise technique. The core of the thesis is then the actual research on the attitudes of 8th and 9th grade secondary school pupils in the Slovácko region. This thesis aims to investigate in which communicative situations pupils use dialects and in which situations it is acceptable for them to have others use dialects. It also looks at how pupils evaluate the dialect itself, or the speakers using it in their spoken discourse. In this section, the thesis attempts to find out whether there is a tendency for pupils to evaluate speakers using the southern subgroup of the East Moravian dialect differently in terms of personality characteristics then if they were using Common Czech language. Keywords East Moravian dialect, pupils, attitudes towards languageen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectEast Moravian dialect|pupils|attitudes towards languageen_US
dc.subjectVýchodomoravské nářečí|žáci|postoje k jazykucs_CZ
dc.titleŽáci a jejich postoje k rodnému nářečícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-09
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId253696
dc.title.translatedPupils and their attitudes towrds their native dialecten_US
dc.contributor.refereeDittmann, Robert
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá postoji žáků k jejich rodnému nářečí, konkrétně k nářečí slováckému. Nejprve se práce věnuje tématu jazykové variace a popisuje dosavadní zaznamenané postoje k jednotlivým regionálním variantám českého jazyka - spisovné češtině, obecné češtině a nářečím. Zabývá se rovněž jednotlivými metodami, které používá ke sběru dat, a to dotazníkem a metodou vytvořenou speciálně pro výzkum postojů k jazyku, technikou spojitých masek. Jádrem diplomové práce je pak samotný výzkum postojů žáků 8. a 9. tříd základních škol na Slovácku. Tato práce si klade za cíl prozkoumat, v jakých komunikačních situacích používají žáci nářečí a v jakých situacích je pro ně přijatelné, aby nářečí používali druzí. Dále zkoumá, jak žáci hodnotí samotné nářečí, resp. mluvčí používající nářečí ve svém mluveném projevu. Práce se v této části pokusí zjistit, zda u žáků existuje tendence hodnotit z hlediska osobnostních charakteristik mluvčí používající slovácké nářečí jinak, než kdyby používali obecnou češtinu. Klíčová slova Východomoravské nářečí, žáci, postoje k jazykucs_CZ
uk.abstract.enThis thesis examines the attitudes of pupils towards their native dialect, specifically the southern subgroup of the East Moravian dialect. First, the thesis focuses on the topic of linguistic variation and describes the attitudes recorded so far towards individual regional variants of the Czech language - Standard Czech language, Common Czech language and its dialects. It also discusses the various methods used to collect data, namely a questionnaire and a method developed specifically for research on attitudes towards language, the matched-guise technique. The core of the thesis is then the actual research on the attitudes of 8th and 9th grade secondary school pupils in the Slovácko region. This thesis aims to investigate in which communicative situations pupils use dialects and in which situations it is acceptable for them to have others use dialects. It also looks at how pupils evaluate the dialect itself, or the speakers using it in their spoken discourse. In this section, the thesis attempts to find out whether there is a tendency for pupils to evaluate speakers using the southern subgroup of the East Moravian dialect differently in terms of personality characteristics then if they were using Common Czech language. Keywords East Moravian dialect, pupils, attitudes towards languageen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV